Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ هوشهای چندگانۀ گاردنر و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزشوپرورش کرج در سال تحصیلی 96-1395 با تعداد 8019 بود. نمونۀ آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک ۱۱۷ نفر انتخاب شدند. پرسشنامهها شامل هوش چندگانۀ گاردنر (armstrung,2003) و خودکارآمدی کودک و نوجوان (2001، murhs) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونهای چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و این نتایج به دست آمد: بین ابعاد هوشهای چندگانه (زبانی، ریاضی، فضایی، حرکتی، میان فردی، درون فردی، موسیقی، طبیعتگرایی) و اجزای خود کارآمدی (اجتماعی، تحصیلی و هیجانی) دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود دارد (01/0p <). رگرسیونهای خطی نیز نشان داد که از بین مولفههای هشتگانۀ هوشهای گاردنر، فقط یک مولفه (هوش ریاضی) بیشترین رابطه را با خودکارآمدی تحصیلی (01/0p <) داشته است.
The purpose of this research was the study of relationship of Gardner's multiple intelligences and self-efficacy of girl elementary school students. The method of research based on the purpose is applied and based on of data collection is descriptive-correlational. the statistical population included all girl elementary school students in Karaj 3rd educational district in the academic year of 1395-96, of whom 8019 were. The sample was selected using Cochran's formula and systematic random sampling method, including 117 people. Then Gardner's Multiple Intelligence Questionnaire (Armstrong, 2003) and self-efficacy of the child and adolescent SEQ-C (Muris, 2001) were obtained from the subjects. The collected data were analyzed using Spearman correlation test and multiple regression test.results were obtained: There is relationship between the dimensions of multiple intelligences (linguistic, mathematical, spatial, motor, interpersonal, interpersonal, music, naturalism) and the components of self-efficacy (social, educational and emotional) of students. Linear regressions show that only one component (mathematical intelligence) among the eight-part Gardner intelligence has maximum relationship to educational self-efficacy.
Machine summary:
دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونهای چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و این نتایج به دست آمد: بین ابعاد هوشهای چندگانه (زبانی، ریاضی، فضایی، حرکتی، میان فردی، درون فردی، موسیقی، طبیعتگرایی) و اجزای خود کارآمدی (اجتماعی، تحصیلی و هیجانی) دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود دارد (01/0P واژههای کلیدی: هوشهای چندگانه، خودکارآمدی، دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی The Relationship of multiple intelligences and self-efficacy of girl elementary school students Mehrnosh Behjanizadeh.
Abstract The purpose of this research was the study of relationship of Gardner's multiple intelligences and self-efficacy of girl elementary school students.
results were obtained: There is relationship between the dimensions of multiple intelligences (linguistic, mathematical, spatial, motor, interpersonal, interpersonal, music, naturalism) and the components of self-efficacy (social, educational and emotional) of students.
پتروتا (petruta, 2013) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که استفاده از نظریه گاردنر میتواند به ساختار یادگیری دانشآموزان، برنامه درسی و شیوههای یاددهی کمک کند و توجه به هر یک از حوزههای هوشی، باعث افزایش انگیزه دانشآموزان و تسهیل خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی آنها میشود.
فورنهام (furnham,2014) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که ویژگیهای شخصیتی بر توانایی هوشهای چندگانه دانشآموزان مؤثر بوده و میتواند جریان هدایت تحصیلی و شغلی آنان را پیشبینی کند، همچنین با استفاده از مقیاس خودارزیابی هوش چندگانه میتوان خودکارآمدی دانشآموزان را بررسی کرد و برای تصمیمگیری در انتخاب شغل به آنها کمک کرد.
study of relationship between gardner multiple intelligence and self efficacy to learning of mathematics in secondary girl students of Tehran.