Abstract:
نقش خودشیفتگی در تمایل به مدیریت سود مدیریت سود همواره به عنوان یکی از معضلات حسابداری مطرح بوده و پژوهشگران تلاش بسیاری برای رفع آن نموده اند. اما با توجه به استمرار مشکل، به نظر می رسد لازم است برای برطرف کردن آن، رویکردهای دیگری نیز مد نظر قرارگیرد. دراین پژوهش مدیریت سود با یک رویکرد رفتاری مورد توجه قرار گرفته و رابطه خودشیفتگی به عنوان یکی از ویژگی های فردی و تمایل به مدیریت سود فرصت طلبانه در 209 نفر از افراد شاغل در حرفه حسابداری مورد بررسی قرارمی گیرد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی وابزار آن پرسشنامه می باشد. روش نمونه گیری تصادفی و برای آزمون فرضیه از رگرسیون استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد رابطه مثبت و معنی دار بین خودشیفتگی و تمایل به مدیریت سود فرصت طلبانه وجود دارد. به عبارت دیگر، افراد خودشیفته تمایل بیشتری به مدیریت سود فرصت طلبانه دارند. افراد خودشیفته ممکن است به دلیل احساس برحق بودن و قدرت طلبی و نیاز به اینکه مورد احترام و تمجید قرار گیرند، رفتارهای غیراخلاقی مانند رفتار مدیریت سود بروز دهند. بنابراین به نظرمی رسد درانتخاب مدیران مالی و حسابداران علاوه بر مهارت وخبرگی می بایست ویژگی های فردی شخصیتی آنها نیز در نظر گرفته شود. هم چنین وجود سیستم های کارآمد حسابرسی و کنترل مدیریت می تواند به کنترل و تعدیل ویژگی های فردی منفی این افراد کمک نماید. واژه های کلیدی: ویژگی های فردی، خودشیفتگی، مدیریت سود فرصت طلبانه، رویکرد رفتاری
The role of narcissism in tendency to earnings management Earnings management has always been as one of the accounting dilemma and many researches have tried hard to tackle the problem. However, it seems that duo to continuity of the problem, for resolving the problem considering other approaches is necessary. study earnings management have been considered from behavioral approach and it investigates the relationship between narcissism , as an individual attribute, and tendency to opportunistic earnings management in 209 people who work in accounting profession. This study is a descriptive one and questionnaires were distributed for collecting data. Random sampling have been used and testing of hypothesis have been made through regression. The results of this study show a positive relationship between narcissism and tendency to opportunistic earnings management. In other words, individuals with higher narcissism behavior have more tendencies to manage earnings. Regarding the results, it seems that narcissistic have more tendency to manage earnings. These kinds of people have the sense of entitlement, like the power and desire to be respected and praised and in this regard they may even take some actions which is unethical, like earnings management. Therefore. it seems that in selection of financial managers and accountants along with professional skills and expertise ,their personalities and individual attributes should be considered. Moreover, having efficient auditing and management systems in organization would help to modify the negative attributes of them. Keywords: Individual Attributes, Narcissism, Opportunistic Earnings Management, Behavioral Approach
Machine summary:
با توجه به آن که مشکل مديريت سود کماکان باقي است به نظر ميرســد لازم اســت اين پديده از ابعاد مختلف از جمله بعد رفتاري مورد بررســي قرار گرفته و م سائل روانشناختي نيز به عنوان عوامل مؤثر در فرآيند تصميم گيري و قضاوت و انتخاب ميان روش هاي حسابداري، مورد توجه قرارگيرد.
از طرف ديگر بيشتر تحقيقات انجام شده در زمينه مديريت ســود بر مديران عامل و انگيزه هاي آن ها متمرکز ميباشــد اما با توجه به وظيفه مهمي که مديران مالي شرکت ها و ساير افراد شاغل در حرفه حسابداري درگزارشگري مالي صحيح دارند، لازم است بررسي موضوع مديريت سود به اين گروه نيز تسري يابد.
دليل شکل گيري مديريت سود اين است که اصول پذيرفته شده حسابداري امکان استفاده از قضـــاوت و انتخاب ميان روش هاي گزارشـــگري را فراهم ميکند و اين موضـــوع ميتواند فر صتي براي انتخاب عامدانه و هدفمند در جهت منافع شخ صي ايجاد نمايد.
فرضيه پژوهش با توجه به مباني نظري تحقيق و تحقيقات قبلي فرضـــيه اين پژوهش به شـــکل زير مطرح ميشود: بين سطح خود شيفتگي و تمايل افراد شاغل در حرفه ح سابداري به مديريت سود فر صت طلبانه رابطه معنيدار وجود دارد.
Gender differences in compensation and earnings management: Evidence from Australian CFOs. Pacific-Basin Finance Journal, 40 (A) ,17-35 .
Journal of Management Accounting Research, 26 (2) , 243-267.