Abstract:
کنترل راهبردی درصدد تحقق اهداف سازمان است، اما مبحث کنترل راهبردی از جمله موضوعات مدیریتی است که کمتر از حوزههای دیگر مورد توجه محققین قرارگرفته، خصوصا در حوزه صنعت الکترونیک، با وجود نیاز فراوان این صنعت تااکنون تحقیقی در این زمینه انجام نشدهاست و هدف تحقیق جاری ارائه مدل کنترل راهبردی در هولدینگهای تولیدی صنعت الکترونیک میباشد، با توجه به اینکه زمینه فعالیت هولدینگهای تولیدی صنعت الکترونیک گستردگی فراوانی دارد و بازار، نوع تکنولوژی و شرایط محیطی در آنها کاملا متفاوت است، این تحقیق، به صورت مطالعه چند موردی و انتخاب چهار مورد مطالعه در حوزههای الکترونیک هوایی، دریایی، راداری و ترکیبی، انجام پذیرفته است. همچنین، با توجه به فعالیت بلند مدت پژوهشگر در این صنعت، مأخذهای چندگانه دادهها شامل مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک به عنوان روشهای تکمیلی جمعآوریدادهها، استفاده شدهاست. مشارکت کنندگان تحقیق با بررسی ساختار سازمانی نمونههای مورد مطالعه انتخاب شدهاند و مصاحبهها تا اشباع نظری محقق، ادامه پیدا نموده است، تحلیلدادهها نیز با روش تحلیل مضمون انجام پذیرفته، جهت اعتبار سنجی مدل نیز از بازآزمون کدگذاری، توافق کدگذاری و اعتبار رویهای و تایید مشارکت کنندگان استفاده گردیده است و مدل نهایی کنترل راهبردی پژوهش، با درنظر گرفتن کنترلهای پیشگیرانه، حینعمل و بازخوردی و عوامل مربوطه به هر یک از آنها ارائه گردیده است.
Strategic control seeks to achieve the goals of the organization, but strategic control is one of the management issues that have received less attention than other areas of research, especially in the field of electronics. The purpose of this study is to present a strategic control model in the electronics manufacturing holdings, since the scope of the electronics manufacturing activities is wide and the market, technology and environmental conditions are quite different, the selection of four case studies has been done in the fields of avionics, marine, radar and combined electronics. Also, given the long-term research activity of the researcher in the industry, multiple data sources including interviewing, viewing and reviewing documents have been used as complementary methods of data collection. The research participants were selected by examining the organizational structure of the study samples and the interviews were continued to the theoretical saturation of the researcher, and the data analysis was performed using the thematic analysis method. Model validation was also performed using inter-rater agreement, procedural validity, and member check.
Machine summary:
اين در حالي است که هدايت راهبردي اثر بخش در شرايطي که محيط به طور پيوسته غير قابل پيش بيني و رقابتي است ، ميتواند به ارتقاي عملکرد هلدينگ هاي صنعت الکترونيک کمک نمايد، همچنين سيستم هاي کنترل و فرماندهي در سازمان ها براي هدايت رفتارها و نظارت بر نتايج جهت دستيابي به کارايي در مقياس اقتصادي مورد استفاده قرارميگيرند (٢٠١٦ ,Widener &Heinickea, Guenthera, ) به نوعي موفقيت راهبرد و تصميم گيريهاي سازمان ها از جمله هلدينگ هاي صنعت الکترونيک ، وابستگي زيادي به چگونگي دسترسي به اهداف راهبردي دارد(٢٠١٨ ,̈laSeppa &Huikku, Karjalainen, ) و کنترل نامناسب هلدينگ هاي صنعت الکترونيک نه تنها، آنها را در موثر نمودن اهداف و راهبردهاي رقابتي باز ميدارد بلکه کارآيي استفاده درست ، از منابع در اختيار را نيز کاهش ميدهد، در نتيجه ايجاد يک ساختار کنترلي براي افزايش رضايتمندي از عملکرد براي اين سازمان ها بسيار مهم ميباشد (٢٠٠٤ ,Child &Yan )، همين امر دليلي بوده تا پژوهش جاري به دنبال مشخص نمودن مدل مطلوب کنترل راهبردي در هلدينگ هاي توليدي صنعت الکترونيک باشد در نتيجه اين تحقيق براي پاسخ به سوالات زير طراحي گرديده است .