Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی و بالندگی سازمانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران بود. این پژوهش کاربردی، از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان منتخب حوزه سازمان، مدیریت و اخلاق مسبوق به سابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که بهصورت هدفمند و بر اساس قانون اشباع به تعداد 11 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1399 که شامل (سه حوزه غرب، شرق و مرکز استان) به تعداد 1487 نفر بودند، حجم نمونه براساس فرمول کوکران 305 نفر تعیین شد، و افرار نمونه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات بهروش کتابخانهای، و ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و خبرگان مربوطه تایید شد و ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 89/0 صدم محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای AMOS و Spss استفاده شده است. نتایج نشان داد 5 بعد فضیلت سازمانی به ترتیب الویت (اعتماد، همدردی، روحیه فداکاری و گذشت خوشبینی، و خوشرویی و مهربانی،) شناسایی شد. و هفت بعد رهبری خدمتگزار به ترتیب الویت (مشارکت و کار تیمی، چشمانداز، خدمت رسانی، مهرورزی، توانمندسازی، جانشین پروری برای رهبری و تواضع و فروتنی) شناسایی شد. مدل ساختاری سبک رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی و بالندگی سازمانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
The aim of this study was to present a model of the effect of servant leadership style on organizational virtue and organizational maturity in open universities of Mazandaran province. This applied research was of exploratory (qualitative-quantitative) type. In the qualitative part, the statistical population included selected experts in the field of organization, management and ethics prior to the history of management and policy-making, who were purposefully appointed to 11 people according to the law of saturation. In the quantitative part of the statistical population, including all members of the faculty of Islamic Azad universities of Mazandaran province in 1399, which included (three areas of west, east and center of the province) were 1487 people, the sample size was determined 305 people based on Cochranchr('39')s formula, and Samples were selected by cluster sampling. The method of data collection was library method and measurement tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and in the quantitative part included a researcher-made questionnaire, whose questions were taken from the data obtained from the interview. The validity of the questionnaire was confirmed by relevant experts and the reliability coefficient was calculated using Cronbachchr('39')s alpha test of 0.89%. Data analysis and analysis in the qualitative part of the Delphi technique and in the quantitative part of the structural equation modeling method using AMOS and Spss software. The results showed that 5 dimensions of organizational virtue were identified as priority (trust, empathy, spirit of sacrifice and forgiveness of optimism, and kindness and kindness, respectively). And the seven dimensions of servant leadership were identified in order of priority (partnership and teamwork, vision, service, compassion, empowerment, succession to leadership, and humility). The structural model of servant leadership style has a positive and significant effect on organizational virtue and organizational maturity in free universities of Mazandaran province.