Abstract:
با عنایت به اهمیت سبک زندگی اسلامی از منظر اسلام در تمام شئونات زندگی، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین سرمایههای روانشناختی و رشد اعتقادی دانشجویان با نقش واسطهای سبک زندگی اسلامی انجام شد. در یک طرح توصیفی - همبستگی و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، از بین دانشکدههای مختلف دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 97-1396، 378 دانشجو (231 دختر و 147 پسر) انتخاب شدند و مقیاس «رشد اعتقادی»، پرسشنامه «سرمایههای روانشناختی» و پرسشنامه «سبک زندگی اسلامی» را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط مثبتی بین خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری، خوشبینی و سبک زندگی اسلامی با رشد اعتقادی وجود دارد (01/0 P>). نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که براساس شاخصهای GFI، AGFI، CFI، NFI، PNFI، TLI مدل اولیه پژوهش داری برازش مناسبی بود و سبک زندگی اسلامی در رابطه بین سرمایههای روانشناختی و رشد اعتقادی نقش واسطهای داشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان به اهمیت سرمایههای روانشناختی و سبک زندگی اسلامی در رشد اعتقادی پی برد؛ بنابراین باید با آموزشهای مناسب به افزایش سبک زندگی اسلامی و سرمایههای روانشناختی در زندگی دانشجویان پرداخت.
Considering the importance of the Islamic lifestyle in all aspects of life from the point of view of the Islam, the purpose of this study was to explaining the mediating role of islamic life style in the relationship between of psychological capital and belief development in students. In this descriptive-correlational study, from among all students of various schools of Allameh Tabataba’i University in 2017-2018, 378 students (231 women and 147 men) were selected using multistage cluster sampling. The participants completed the scale of belief development (SBD), psychological capital questionnaire, and islamic life style test. Pearson correlation coefficient and path analysis method were used for data analysis. The results of Pearson correlation coefficient showed that there was a significant positive correlation between the self-efficacy, hope, resiliency, optimism and Islamic life style with Belief Development (P>0/01). Path analysis also showed that the basic research model was suitable for GFI، AGFI، CFI، NFI، PNFI، TLI indices, and Islamic Lifestyle had a mediatorial role in the relationship between Psychological Capital and Belief Development. Regarding the results of this study, it can be concluded that the importance of Psychological Capital and Islamic Life style in increasing the Belief Development, therefore, should be improved the Psychological Capital and Islamic Life style with appropriate training in students.