Abstract:
هدف: هدف این پژوهش, مقایسه جامعهپسندی و هوش اجتماعی در افراد با توجه به دست
برتری آنها بود.
روش: جامعه آماری این پژوهش, کلیه دانشجویان دانشگاههای محلات در سال ۹۵-۹۴ بود که
با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه تعداد ۱۰۰ نفر بهعنوان نمونه (۵۰ نفر راست برتر و
۰ نفر چپ برتر) انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای دست برتری
اودینبورگ، جامعهپسندی پنر و هوش اجتماعی ترومسو استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل
دادهها، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان چپ دست
و راست دست تفاوت معناداری دارد. به این صورت که افراد چپ دست از هوش اجتماعی و
جامعه پسندی بیشتری نسبت به افراد راست دست برخوردارند. افراد چپ دست در موّلفههایی
چون توانایی درک و فهم (۰/۰۰۱> p مهارتهای اجتماعی (۰/۰۰۱>p آگاهی اجتماعی
(۰/۰۰۱> p ارتباط همدلائه (۰/۰۰۱> p پریشانی فردی (۰/۰۰۱> p نگاه از منظر
دیگران (۰/۰۰۱> p مسئولیت اجتماعی (۰/۰۰۱> p استدلال اخلاقی دوجانبه
(۰/۰۰۱> p استدلال اخلاقی جهتگیری شده - دیگران (۰/۰۰۱> p بالاتر از افراد راست
دست بودند و در توانایی نوعدوستی خودگزارشی تفاوت معنادار نبود (۲۳/ ۰- =p
نتیجهگیری: با توجه به اینکه افراد چپ دست در موّلفههای هوش اجتماعی و شخصیت
جامعه پسند که نگاه از منظر دیگران و پریشانی فردی را نیز شامل میشود نسبت به افراد
راست دست بالاتر هستند و این دو موّلفه باعث آسیبپذیری این افرادء علیرغم هوش بالای
آنان میشود، بهتر است در برخورد با این افراد به جنبههای عاطفی و هیجانی توجه بیشتری
شود تا این توانایی بالقوه موفقیت اجتماعی این افراد منجر گردد نه به اختلالات روانی -
اجتماعی.
The aim of this study was to compare the prosociality and soial inteligence between students according to their handedness has been investigated. The statistical population of this study was all students of Mahallat universities in 94-95, who were selected by voluntary sampling method, 100 people as sample (50 top right and 50 of top left). was chosen through Edinburg`s hand dominance test, Tromso Social Intelligence Scale (TSIS), and Penner`s Prosocial Personality Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that social intelligence and community personality have a significant difference in left-hand and right-handed students. So that left-handed individuals are more social intelligence and socialization than the right people. the left-handed had a better performance in Social skills (p < 0/001), Social Awareness(p < 0/001), Empathic connection(p < 0/001), Personal distress(p < 0/001), Seen from the perspective of others(p < 0/001), social responsibility(p < 0/001), Mutual moral reasoning(p < 0/001), Moral Reasoning orientation others(p < 0/001), but no significant diferences was found between The ability to self-report Altruism (P <0/23).
Machine summary:
نتيجه گيري: با توجه به اينکه افراد چـپ دسـت در مؤلفـه هـاي هـوش اجتمـاعي و شخصـيت جامعه پسند که نگاه از منظر ديگران و پريشاني فردي را نيز شـامل مـيشـود، نسـبت بـه افـراد راست دست بالاتر هستند و اين دو مؤلفه باعث آسيب پذيري اين افراد، علـيرغـم هـوش بـالاي آنان ميشود، بهتر است در برخورد با اين افراد به جنبه هاي عـاطفي و هيجـاني توجـه بيشـتري شود تا اين توانايي بالقوه موفقيت اجتماعي اين افـراد منجـر گـردد نـه بـه اخـتلالات روانـي - اجتماعي .
Results: The results showed that social intelligence and community personality have a significant difference in left-hand and right-handed students.
the left-handed had a better performance in Ability to understand (P Empathic connection(P from the perspective of others (P responsibility(P Moral Reasoning orientation others (P differences were found between the ability to self-report Altruism (P Conclusion: Whereas left-handed individuals are superior to right-handed individuals in the components of social intelligence and community-friendly personality, which also include the perspective of others and personal distress And these two components make them vulnerable, despite their high intelligence, and it is better to focus on the emotional and emotional aspects of dealing with them so that their potential for social success can lead to social rather than Psychosocial disorders.
Murray چگونگي تجربيات اجتماعي افراد دارند (باتسون و همکاران ، ١٩٨١) و اين هيجانات توسط نيمکـره - هاي مغز پردازش ميشود، نيمکره راست ، مسئول هيجانات منفي و نيمکره چپ ، مسئول هيجانات مثبت است .
Hemispheric dominance for emotions, empathy and social behaviour: evidence from right and left handers with frontotemporal dementia.
Asymmetric functional roles of right and left ventromedial prefrontal cortices in social conduct, decision- making, and emotional processing.
Right hemisphere brain morphology, attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) subtype, and social comprehension.