Abstract:
دانسیته و درصد فضای خالی، معیارهایی برای سنجش کیفیت لایه آسفالتی اجرا شده در پروژههای راهسازی میباشند، روش معمول برای اندازهگیری آنها مغزهگیری است. که این روش هزینه بر و وقتگیر است و هچنین خصوصیات کیفی لایه آسفالتی را در یک نقطه مشخص میکند. دراین مقاله تعیین دانسیته، و همچنین تشخیص پتانسیل خرابی لایه آسفالتی اجرا شده با استفاده از دستگاه رادار نفوذی به زمین (Ground penetrating Radar) بررسی شده. در این پژوهش ابتدا بخشی از شبکه راههای شهر تهران به عنوان قطعه آزمایشی انتخاب سپس اقدام به ارزیابی مکانیزه به کمک دستگاه (GPR) گردیده و در ادامه از محلهایی به طور تصادفی نمونههای مغزه گرفته شده و تحت آزمایشات تعین درصد فضای خالی و چگالی قرار داده شدهاند. در مقایسه نتایج و تجزیه و تحلیل آزمایشات مخرب با پیمایش مکانیزه حاصل از دستگاه (GPR) مشخص گردید با کم شدن نسبت چگالی مغزهها مقدار عددی دی الکتریک خروجی از دستگاه (GPR) کاهش مییابد.
Machine summary:
در این پژوهش ابتدا بخشی از شبکه راههای شهر تهران به عنوان قطعه آزمایشی انتخاب سپس اقدام به ارزیابی مکانیزه به کمک دستگاه (GPR) گردیده و در ادامه از محلهایی به طور تصادفی نمونههای مغزه گرفته شده و تحت آزمایشات تعین درصد فضای خالی و چگالی قرار داده شدهاند.
آنتنهای مورد استفاده در سیستم (GPR) به دو نوع تقسیمبندی میشوند: 1- سیستمهای دوتایی هوایی 2- سیستمهای دوتایی زمینی سیستمهای دوتایی هوایی: این آنتنها سیگنالهای بینقص تولید میکنند، که در نتیجه میتوان در سرعتهای نزدیک به سرعت مجاز در بزرگراهها عملیات برداشت GPR را انجام داد بعلاوه با یک خطای مجاز در مطالعات آسفالت میتوان سیگنال ها راپردازش کرد.
واحد کنترل به تصویر صفحه مراجعه شود 5- مکانیزم عملکردی GPR در تعیین سرعت امواج در لایه آسفالتی در روش GPR از پالسهای الکترومغناطیسی کوتاه استفاده میشود، سه ویژگی اصلی که انتشار پالسهای الکترومغناطیسی را در محیط کنترل میکند شامل :گذردهی دی الکتریک نسبی، گذردهی مغناطیسی نسبی و رسانایی الکتریکی است.
(5) 8- مراحل پژوهش هدف کلی از این پژوهش ارزیابی قابلیت استفاده از دستگاه رادار نفوذی زمین (GPR) در تشخیص دانسیته و درصد فضای خالی و همچنین تشخیص پتانسیل خرابی در لایه آسفالتی اجرا شده میباشد.
در این پژوهش سعی برآن است تا با تکیه بر نتایج به دست آمده از برداشتهای میدانی توسط دستگاه رادار نفوذی زمین (GPR) و انجام آزمایشات مخرب جهت تعیین دانسیته و درصد فضای خالی و مقایسه فنی بین این دو روش، شناخت مسئله صورت پذیرد.
پس از برداشت با دستگاه رادار نفوذی به زمین از همان محورها با انجام مغزهگیری آزمایشات مخرب جهت تعیین دانسیته ودرصد فضای خالی صورت گرفته است.