Abstract:
ادبیات آپوکالیپتیک را میتوان قسمی ادبیات آرمانگرایانه به شمار آورد که در آن شاعر- نویسنده از وضع اکنونی جامعه خود و گردش امور ناخرسند و ناراضی است و با استمداد از قوه تخیل آفرینشگرانهاش در پی ایجاد جهانی آرمانی، جهانی غیر از جهان اکنونی است. در این نوع از ادبیات، هیمنه اضطراب و فروبستگیها و نابهنجاریهای سیاسی، اجتماعی و دینی و ناتوانی در غلبه برآن، نگاه شاعر- نویسنده را به آینده معطوف میدارد، بدین سان زمان حال منشأ و خاستگاه آگاهی تاریخی او میشود و زمان حال را از منظر آینده مورد داوری و سنجش قرار میدهد. در جستار پیش رو تلاش بر آن است تا ضمن بررسی تصاویر آپوکالپتیکی و مؤلفههای آن در شعر خلیل حاوی به روش تحلیلی- تطبیقی به تطبیق آن تصاویر با تصاویر آپوکالپتیکی کتاب مقدس و نیز به بررسی میزان تأثیرپذیری خلیل حاوی از کتاب مقدس بپردازند. از نتایج برآمده از این پژوهش میتوان به این دو نکته اشاره کرد: اولاً خلیل حاوی در تصاویر آپوکالپتیک شعرش کاملاً تحت تأثیر کتاب مقدس است. ثانیاً خلیل حاوی بهشت موعود خود را در این جهان بنا میکند.
Machine summary:
394بررسي تصاوير آپوکالپتيک در شعر خليل حاوي در پرتو تصاوير آپوکالپتيک کتاب مقدس * تاريخ دريافت : ٩٨/٣/١٢ فاطمه يوسفي تاريخ پذيرش : ٩٨/٧/١٨ ** سيد حسين سيدي *** احمد رضا حيدريان شهري **** کلثوم صديقي چکيده ادبيات آپوکاليپتيک را ميتوان قسمي ادبيات آرمـان گرايانـه بـه شـمار آورد کـه در آن شاعر- نويسنده از وضع اکنوني جامعه خود و گردش امور ناخرسند و ناراضي است و بـا استمداد از قوه تخيل آفرينشگرانه اش در پي ايجاد جهاني آرماني، جهاني غيـر از جهـان اکنوني است .
398بررسي تصاوير آپوکالپتيک در شعر خليل حاوي در پرتو تصاوير آپوکالپتيک کتاب مقدس / ٣٩٩ مؤلفه هاي ادبيات آپوکاليپتيک ١- فراگير شدن شر و فساد و بديها ٢- نزول بلاهاي آسماني ٣- شور و اشتياق براي رستاخيز منجي و وقوع قيامت و تغيير اوضاع جهان ٤- نبرد ميان خير و شر ٥- ظهور منجي و نجات جهان و رستگاري انسان البته بايد گفت تمام اين مؤلفه ها لازم نيسـت در يـک اثرآپوکاليپتـک حضـور داشـته باشد.
ايـن از تقـدير شـاعر معاصـر اسـت کـه علـيرغـم مصيبت هاي بزرگي که به ملت او عارض شده است ، «به آينده خوشبين باشد و از رهگذر 404بررسي تصاوير آپوکالپتيک در شعر خليل حاوي در پرتو تصاوير آپوکالپتيک کتاب مقدس / ٤٠٥ جهان واقعي تيره و تار به آينده اي روشن نظـر بـدوزد»(عبـاس ،١٣٣:١٩٧٧) و ايـن امـر چنانکه در اين قطعه ميبينيم کاملا درباره خليل حاوي صدق ميکند.