Abstract:
بررسی داستان حضرت ابراهیم7 به علت درونمایههای مشترک در ادیان توحیدی و نیز داستان حضرت لوط7 به دلیل قرابت با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتوا دیده میشود، بسیار مورد توجه میباشد، الگوی سیمپسون به علت جامعیت و مرزبندی مناسب دارای جامعیت میباشد، وی در ارائه الگوی ششگانه خویش برای بررسی روایت در بحث از شخصیتپردازی به اعمال و وقایع در روایت اشاره میکند، وی در این موضوع از ساختار گذرایی هالیدی استفاده و برای بسامدهای وقوع شده در داستان شش فرایند مادی، رفتاری، کلامی، ذهنی، رابطهای و وجودی را نام میبرد؛ مقاله حاضر به بررسی این موضوع با شیوه توصیفی - تحلیلی پرداخته است، براساس نتایج حاصل شده فرایند مادی به دلیل بیان ذکر سرگذشت انبیاء در هردو کتاب دارای فراوانی بیشتر میباشد، فرایند کلامی در قرآن درصد بیشتری را نسان میدهد که دلیل بر گفتگویی و نقل قول مستقیم در قرآن میباشد، درصد فرایندهای دیگر نیز نشاندهنده تفاوت در سبک خاص قرآن و سبک تاریخگونه تورات دارد، در مجموع فرآیندها داستان تورات مفصلتر و یکجا میباشد به همین دلیل تعداد بیشتری را شامل شده است، ولی این موضوع در قرآن به دلیل پراکندگی داستان در بین سورههای مختلف بسیار کمتر است، به نحوی که میتوان گفت هدف تورات داستانگویی ولی هدف قرآن از آوردن آن در پس پرده اهداف دیگر نهفته است.
The study of the story of Abraham (AS) is very important due to its common themes in monotheistic religions and also the story of Lot (AS) because of its closeness to him, which has a special coherence in the type of content arrangement. Simpson's model is comprehensive due to its comprehensiveness and proper demarcation. In presenting his six models for examining the narrative in the discussion of characterization, he refers to the actions and events in the narrative. In this regard, he uses the transient structure of Holliday. For the frequencies that occur in the story, it names six material, behavioral, verbal, mental, relational, and existential processes. The present article has studied this issue with a descriptive-analytical method. According to the results, the material process is more frequent due to the narration of the story of the prophets in both books. The verbal process in the Qur'an gives a higher percentage, which is the reason for direct dialogue and quotation in the Qur'an. Other processes also show differences between the specific style of the Qur'an and the historical style of the Torah. In general, the processes of the Torah story are more detailed and together, so it includes more numbers, but this happens much less in the Qur'an due to the scattering of the story among different chapters, so that it can be said that the purpose of the Torah is storytelling, but the purpose of the Qur'an’s stories lies concealed behind other purposes
Machine summary:
پژوهش های علم و دین ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی- پژوهشی)، سال یازدهم ، شمارة دوم ، پاییز و زمستان ١٣٩٩، ١٠٧ – ١٢٨ بررسی ساختار داستان حضرت ابراهیم و لوط در قرآن کریم و عهد عتیق براساس الگوی سیمپسون عیسی علیزاده منامن * سید حسن عاملی **، علی غفاری ***، رامین محرمی **** چکیده / بررسی داستان حضرت ابراهیم به علت درون مایه های مشترک در ادیان توحیدی و نیـز /داستان حضرت لوط به دلیل قرابت با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتـوا دیده میشود، بسیار مورد توجه میباشد، الگوی سیمپسون به علـت جامعیـت و مرزبنـدی مناسب دارای جامعیت میباشد، وی در ارائه الگوی شش گانه خویش برای بررسی روایـت در بحث از شخصیت پردازی به اعمـال و وقـایع در روایـت اشـاره مـیکنـد، وی در ایـن موضوع از ساختار گذرایی هالیدی استفاده و برای بسامدهای وقوع شده در داسـتان شـش فرایند مادی، رفتاری، کلامی، ذهنی، رابطه ای و وجودی را نـام مـیبـرد؛ مقالـه حاضـر بـه بررسی این موضوع با شیوه توصیفی - تحلیلی پرداخته است ، براساس نتایج حاصـل شـده فرایند مادی به دلیل بیان ذکر سرگذشت انبیاء در هردو کتاب دارای فراوانی بیشتر میباشد، فرایند کلامی در قرآن درصد بیشتری را نسان میدهد که دلیـل بـر گفتگـویی و نقـل قـول مستقیم در قرآن میباشد، درصد فرایندهای دیگر نیز نشان دهنده تفـاوت در سـبک خـاص * مربــی گــروه علــوم قــرآن و حــدیث ، دانشــکدة الهیــات ، دانشــگاه آزاد اســلامی واحــد اردبیــل ، ایــران ، Isaalizadeh313@gmail.