Abstract:
نگارنده چهار وظیفۀ عملی ما در برابر قرآن را توضیح میدهد: تبعیت و پیروی کردن، کتمان نکردن معارف و حقایق قرآن، تکریم و بزرگداشت قرآن کریم، استغنا با قرآن و هدایت قرآنی، ذیل آن: ترک همنشینی با مسخرهکنندگان آیات الهی، عدم معامله قرآن با چیز دیگر، تکریم اهل قرآن.
Machine summary:
وظایف عملی ما در برابر قرآن کریم علی نقی خدایاری* نگارنده چهار وظیفۀ عملی ما در برابر قرآن را توضیح میدهد: تبعیت و پیروی کردن، کتمان نکردن معارف و حقایق قرآن، تکریم و بزرگداشت قرآن کریم، استغنا با قرآن و هدایت قرآنی، ذیل آن: ترک همنشینی با مسخرهکنندگان آیات الهی، عدم معامله قرآن با چیز دیگر، تکریم اهل قرآن.
(المحاسن، 1 ص 231) صاحب تفسیر نفحات الرحمن نیز ضمن تصریح به این که مطلق کتمان حرام نیست، شرایط لازم برای اظهار علم را این گونه بیان کرده است: 1.
(مسالك الأفهام إلى آيات الأحكام، ج 2 ص 393 - 394) گفتنی است که در تحلیل فقره «حتی یخوضوا فی حدیث غیره» دو دیدگاه هست: برخی آن را غایت حرمت گرفتهاند و برخی علت حرمت؛ بنابر فرض نخست معنای آیه چنین خواهد بود که با فاسقان و کافران همنشینی نکنید تا زمانی که از این کار دست بکشند.
ک. زبدة البيان فی أحكام القرآن، ص 338 – 341) حرمت همنشینی به دلیل شنیدن استهزاء آیات است حتی در مواردی حضور مؤمنان در جلسه مخالفان ممکن است خود زمینهساز تداوم یا تشدید عمل زشت مخالفان باشد که در این صورت نهی مؤکدتر و الزامیتر خواهد بود.
محقق اردبیلی که این آیات را در کتاب امر به معروف و نهی از منکر از تفسیر آیات الاحکام خود مورد بررسی قرار داده، در تحلیل فقره «حتی یخوضوا فی حدیث غیره» دو دیدگاه مطرح کرده است.
(اطيب البيان في تفسير القرآن، ج 3، ص 469) در حالی که برخی از اهل کتاب به دلیل انگیزههای مادی از ایمان به اسلام و قرآن خودداری کردند و در آیه زیر مورد نکوهش قرار گرفتند.