Abstract:
جوامع امروزی خواه ناخواه در معرض شرایطی قرار دارند که بهواسطۀ فرایند پیچیدۀ جهانیشدن پدیدار گشته و ساحتهای گوناگون آنها اعمّ از اقتصاد، فرهنگ و سیاست متأثر از آن است. هرگونه سخن دربارۀ جنبشهای نوپدید دینی، از آن رو که بهمثابۀ پدیدههائی جهانمحلی از امکانات برآمده از جهانیشدن برای پیشبرد اهدافشان بهره میگیرند و در معرض دگرگونی آموزههایشان از رهگذر تعاملات جهانی نیز هستند، بدون ملاحظۀ چشماندازی جهانی ممکن نیست. بسیاری از جنبشهای نوپدید دینی در ژاپن، در بستر انقلاب فناوری اطلاعات و قرارگرفتن در معرض دادوستدهای اطلاعاتی جهان جهانیشده، خود را با اقتضائات جهانیشدن تطبیق دادهاند و حتی اگر در مواردی (نظیر آئومشینریکیو) در مخالفت با جهانیشدن گام برداشتهاند، اما همزمان از ظرفیتهای آن نیز استفاده کردهاند. برخی از جنبشهای نوپدید دینی ژاپنی در عصر پساآئومی (نظیر کاگامیکیو) ، نه تنها جویای توامان هویت جهانی و هویت محلّیاند، بلکه با ظاهرشدن در کسوت نوعی فرا-دین جهانی، خود را با اقتضائات برآمده از جهانیشدن تطبیق دادهاند و معطوف به هر دو امر دینی و امر سکولار در عرصههای محلّی و جهانی شدهاند.
Contemporary societies are inadvertently exposed to the conditions that have emerged through the complex process of globalization, and their various areas such as economics, culture and politics are influenced by it. As glocal phenomena, New Religious Movements (NRMs) use opportunities arising from globalization to advance their goals, and are subject to the transformation of their teachings through global interactions. Thus, there is no way to talk about NRMs without considering global perspective. Many of the NRMs in Japan, in the context of IT Revolution and exposure to global information exchanges in the globalized world, have adapted themselves to globalization requirements, and even if in some cases (such as Aum Shinrikyō) have taken steps against it, they have used its capacities at the same time. Some of the emerging NRMs in the post-Aum era (such as Kagamikyō), seeking a combination of the global identity and local identity, have emerged as global super-religions, adapted to the demands of globalization. They also have focused on both the religious and the secular in both local and global arenas.
Machine summary:
بسياري از جنبش هاي نوپديد ديني در ژاپن ، در بستر انقلاب فناوري اطلاعات و قرارگرفتن در معرض دادوستدهاي اطلاعاتي جهان جهانيشده ، خود را با اقتضائات جهانيشدن تطبيق داده اند و حتي اگر در مواردي (نظير آئوم شينريکيو) در مخالفت با جهانيشدن گام برداشته اند، اما هم زمان از ظرفيت هاي آن نيز استفاده کرده اند.
ميتوان بسياري از جنبش هاي نوپديد ديني در ژاپن را، از آن رو که از ابزارهاي جهانيشدن براي کسب هويتي جهاني علاوه بر هويت ملي بهره ميگيرند، به مثابۀ پيوندهاي فرهنگي يا پديده هاي جهان محلي درنظر گرفت که حتي اگر بعضا موضعي مخالف با جريان جهانيشدن دارند، به ناچار از امکانات جهاني براي رشد و توسعۀ خود بهره ميگيرند.
١ دو نکتۀ اخير، حائز اهميت زيادي است ؛ زيرا نشان ميدهد مطالعۀ جنبش هاي نوپديد ديني از چشم انداز جهانيشدن ، نه تنها بر نوعي رويکرد ميان رشته اي دلالت دارد، بلکه به علاوه با توجه به سرشت خود اين نوع جنبش ها که گوياي پيوند عميقشان با فرايند جهانيشدن است ، امري ضروري به نظر ميرسد.
, New Religions in Global Perspective: A study of religious change in the modern world, Taylor & Francis e-Library, p.
- Arweck, Elisabeth, “Globalization and New Religious Movements”, Religion, Globalization and Culture, Peter Beyer (ed.
- Arweck, Elisabeth, “Globalization and New Religious Movements”, Religion, Globalization and Culture, Peter Beyer (ed.
, New Religions in Global Perspective: A study of religious change in the modern world, Taylor & Francis e-Library, 2006 (Master e- book ISBN 0-203-50833-5).