Abstract:
پژوهش حاضر با مطالعه عمیق نظریات و رویکردها پیرامون حوزههای منظر، سعی در تحلیل، اولویتبندی و ارزیابی و نیز بررسی جایگاه آن در پروژههای حرفهای معماری منظر معاصر ایران دارد. در همین راستا با دستهبندی نظریههای موجود در شش رویکرد (مفهوم و معنا؛ زیبایی شناسی؛ اجتماعی- فرهنگی؛ طبیعت و اکولوژی؛ طراحی، فرم، عملکرد و برنامهریزی و فرآیند طراحی)، به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته خواهد شد. لازم به توضیح است که این مطالعه در دو بخش انجام میشود، بخش اول به روش کیفی نظریه زمینهای[1]، که با استفاده از کدگذاری مفاهیم به تحلیل نظریات میپردازد، صورت میگیرد. در بخش دوم با رویکردی تطبیقی، معیارهای استخراج شده از بخش اول، در معماری منظر معاصر ایران مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که در پروژههای حرفهای معماری منظر کشور، کاستیهایی در رابطه با شش مقوله فوق وجود دارد، به طوری که در مسائلی همچون اتصال منظر به معماری، ادراک منظر، انعطاف پذیری و برنامهدهی منظر، تلاش چندانی صورت نگرفته است، اما به مواردی از جمله الگوها، نمادها، سنت، نظم و هندسه به نحو مطلوبی پرداخته میشود. بنابراین با گام برداشتن در راستای جبران این کمبودها میتوان موجبات رشد و پیشرفت این رشته را در همه ابعاد، فراهم کرد.
[1] Grounded Theory
By studying theories and approaches regarding landscape, this study analyzes, prioritizes, and evaluates landscapes and investigates their positions in the professional architecture projects of contemporary landscapes in Iran. In this regard, the current theories will be classified into six approaches: concept and meaning, aesthetic, social-cultural, nature and ecology, designing, form, function, planning and the process of designing and they will be analyzed accordingly. It should be noted that this study will be carried out at two levels; at the qualitative method level which is based on the grounded theory that analyzes theories by encoding concepts. At the second level, a comparative approach is used in which the extracted criteria from level one will be evaluated in the contemporary landscape architecture of Iran. The results suggest that there are some drawbacks regarding the aforementioned categories in the professional architecture projects of landscape in the country, in a way that in issues such as connecting landscape with architecture, perceiving landscape, flexibility and planning landscape no attempt has been ever made, but the cases of patterns, symbols, tradition, order and geometry are going to be investigated favorably. Therefore, by making effort to compensate for the mentioned shortcomings we can have a considerable development in all of the cited dimensions.
Machine summary:
ir :نویسنده رابط Grounded Theory مقدمه امروزه در سا لهای ابتدایی قرن بیست و یکم، معماران منظر شروع به پذیرش دیدگاه های جدیدی نموده اند، و این فرض را پذیرفته اند که نکات تکنیکی، کارکردی، اکولوژیکی، اقتصادی ،و زیبای یشناسی، ارائه دهنده نیروهای مختلفی است که بر فرم طراحی، و در نتیجه بر ابعاد مختلف مفهوم طراحی تأثیر می گذارد.
لازم به ذکر است که نویسندگان در این پژوهش سعی دارند با رویکرد و نگاهی کلی به ارزیابی جایگاه نظریات معماری منظر در برخی از پروژه های شاخص حرفه ای ایران پرداخته و این مسئله می تواند زمینه ساز تحقیقات بیشتری نیز باشد .
(Jacobs, 1991: 50) و سنت است هنر، زیبایی به عقیده برخی منظر به عنوان نمایند های برای هنر و در واقع زیرمجموع های از هنرهای (Hubbard, Kimball, 1929: 1, Schwartz, 1992 & 1985; Winters زیبا م یباشد 2007: 4 (.
برخی از نظری هپردازان معماری منظر ابعاد زیبایی شناسی را بیشتر از موارد دیگر در طراحی و برنامه ریزی مورد توجه قرار می دهند (Turner, 2001: 30, Zube, 1998).
این نگرش که به حفظ و نگهداری منابع و نظارت بر آن (Laurie, 1986: 10) و کاهش مصرف انرژی اشاره دارد، معماری منظر را دارای تفکری زیست محیطی (Mozingo, 1997:46) و به عنوان یک اکوسیستم انعطا فپذیر (Prominski, 2005: 26( مطرح م یکند.
Social Formation and Symbolic Landscape(first published London:Croom Helm),Reprinted from the 1998 edition by permission of the University of Wisconsin Press.
In Theory in Landscape Architecture:A Reader,S Swaffield (ed) Philadelphia: University of Pennsylvania Press,pp196–206.
The Poetics of City and Nature:Towards a New Aesthetic for Urban Design,Landscape Journal7,pp108–126.