Abstract:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان انجام شد. روش مطالعه حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معلمان مدارس متوسطه رویان بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000) و تحلیل رفتگی شغلی مسلاچ و جکسون (1981) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین متغیرهای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی با تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی وجود دارد (01/0>P) و سبک رهبری تحولآفرین بر تحلیل رفتگی شغلی موثر است؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت با تغییر سبک رهبری بهسوی رهبری تحولگرا، پیامدهای مثبتی حاصل شود و از تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس جلوگیری به عمل آید.
The aim of this study was to investigate the effect of transformational leadership style of principals on job burnout of high school teachers in Royan. The method of the present study was descriptive-correlation. The statistical population of this study was the principals and teachers of Royan secondary schools. Using Morgan table, the sample size was 86 people who were selected using simple random sampling method. Data collection tools were standard questionnaires of transformational leadership of Bass and Olivier (2000) and job burnout of Maslach and Jackson (1981). Data analysis was performed using multivariate regression method. The findings of this study showed that there is a negative relationship between the variables of ideal influence and individual consideration with burnout (P <0.01) and transformational leadership style is effective on burnout. Therefore, it can be expected that by changing the leadership style to transformational leadership, positive consequences will be achieved and the job burnout of school teachers will be prevented.
Machine summary:
یافتههای این مطالعه نشان داد بین متغیرهای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی با تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی وجود دارد (01/0>P) و سبک رهبری تحولآفرین بر تحلیل رفتگی شغلی مؤثر است؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت با تغییر سبک رهبری بهسوی رهبری تحولگرا، پیامدهای مثبتی حاصل شود و از تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس جلوگیری به عمل آید.
ازاینرو در مطالعه حاضر این سؤال مطرح میشود که آیا سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان مؤثر است؟ مبانی نظری رهبری تحولآفرین: بأس و آولیو (1991) نشان دادند که رهبران تحولگرا میتوانند با ایجاد انگیزه و الهامبخش در پیروان عملکرد خوبی انجام دهند و از طریق ایجاد یک حس الهامبخش انتظارات بالاتری از پیروان خود داشته باشند.
فرضیه پژوهش: بین رهبری تحولآفرین مدیران و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه رویان رابطه وجود دارد.
یافتههای این مطالعه نشان داد بین سبک رهبری تحولگرا با تحلیل رفتگی شغلی رابطه وجود دارد.
این یافته همچنین همسو با مطالعه عیسی پور و همکاران (2017)، گارسیا ریورا و همکاران (2013)، باقرسلیمی و همکاران (2013)، زوپیاتیس و کنستانتی (2010)، کانسته و همکاران (2007)، دنستن (2005)، کوریگان (2002) و استوردیور (2001) است که نشان دادند بین سبک رهبری تحولگرا و فرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد.
یافتههای این مطالعه همچنین نشان داد بین متغیرهای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی با تحلیل رفتگی شغلی معلمان رابطه منفی وجود دارد که با نتیجه مطالعه عیسی پور و همکاران (2017) مطابقت دارد.
The Impact of Transformational Leadership on Learning Organization Development (Case Study: West-Mazandaran Universities of Applied Sciences, Journal of Management and educational perspective, 1(1), 31-43.