Abstract:
تحولات سریع علم و فناوری در دنیای امروز موجب شده تا دانش به عنوان راهبردی ترین منبع و واجد بیشترین ارزش در سازمان ها به ویژه مراکز دانشگاهی گردد.از طرفی دانش زمانی میتواند موجب مزیت رقابتی شود و بر عملکرد سازمانی تأثیر گذار باشد که با مفهوم نوآوری باز همراه شود. به کارگیری نوآوری باز در مراکز دانشگاهی به منظور جمع آوری دادههای ناب از محیط داخلی و خارجی و تبدیل آن به دانش به منظور بقا در محیط بسیار متغیر امروزی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و در چنین وضعیتی، یکی از ابزارهایی که میتواند دانشگاهها را در تحقق اهداف خویش یاری کند به کارگیری مدیریت دانش با رویکرد نوآوری باز است.درراستای هدف تحقیق یعنی طراحی الگوی مدیریت دانش مبتنی بر رویکرد نوآوری باز برای مراکز دانشگاهی،با استفاده از روش تحقیق کیفی ، اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختار یافته با چهارده نفر از خبرگان این حوزه تحلیل و با بهره مندی از ادبیات موضوع و نتایج به دست آمده از تحلیل اطلاعات،ابعاد و مؤلفههای کلیدی مدیریت دانش با رویکرد نوآوری باز در مراکز دانشگاهی مشتمل بر چهار بعد فناوری، فرآیند و ساختار، فرهنگ ، سرمایه انسانی و کار ، دوازده مولفه و چهل وچهار شاخص احصاء گردیده و با برقراری ارتباط منطقی میان این ابعاد و مؤلفهها، الگوی تحقیق مشخص شد.سپس الگو، ازطریق پرسشنامه طراحی شده و مبتنی بر نظرات پنجاه و شش نفر از افراد آگاه به موضوع به منظور اعتبار سنجی مورد آزمون قرار گرفت . نتایج آزمونهای آماری انجام گرفته بیانگر تایید مدل مدیریت دانش مبتنی بر رویکرد نوآوری باز در مراکز دانشگاهی توسط خبرگان میباشد .
: مدیریت دانش، نوآوکلیدواژههاری، نوآوری باز، مراکز دانشگاهی
Nowadays, evolution in science and technology has made the knowledge as a most strategic and value adding source, especially in academic canters. In addition, knowledge can help the core competency and performance of an organization when is used in the context of Open Innovation. (OI) Using open innovation in academic canters in order to collect information from the internal and external environment and convert it to knowledge ،is a vital activity to survive the organization in this varying environment. Universities and academic canters can achieve their goals by managing knowledge based on open innovation approach. This research is going to design a Knowledge Management (KM) model based on open innovation. The research uses qualitative methodology to generate the model. According to literature review and semi-structured interviews with 14 experts, technology, process and structure, culture, human capital and work are the important dimensions of the model. Also we found 12 components and 44 indicators for the 4 dimensions of the model. Finally, the model validation process was done by a questionnaire distributed among 56 KM and OI experts.