Abstract:
هدف این پژوهش آسیبشناسی اردوهای راهیان نور در استان خوزستان به روش کمی و کیفی است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و رویکرد پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی ) میباشد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی پژوهش شامل دانشآموزان و مربیان شرکتکننده در اردوها و مسئولان برگزاری اردوها در سه شهر اندیمشک، شوش و دزفول در سال 97- 95 به تعداد 1300 و 44 نفر بود. حجم نمونه دانشآموزان و مربیان به ترتیب 318 و 17 نفر در نظر گرفته شدند. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل مسئولان و مربیان برگزارکننده اردوها میباشد. حجم نمونه در مرحله کیفی شامل 10 دانشآموز و پنج نفر از مسئولان بودند. مسئولان نیز به روش هدفمند با توجه به تجارب بیشتر انتخاب شدند. روش نمونهگیری دانشآموزان و مربیان با توجه به تعداد آنها در سه شهر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختمند و دو پرسشنامه مربیان و دانشآموزان بود. نتایج حاصل از مطالعه کمی نشان داد؛ دانشآموزان از عوامل دروندادی اردوهای راهیان نور همچون کیفیت تجهیزات پزشکی، تغذیه، مکان، امکانات رفاهی و... رضایت پایینی داشتند. مربیان نیز همانند دانشآموزان از کیفیت مکان، تجهیزات پزشکی، بستههای فرهنگی، انتخاب مربیان براساس سن و جنسیت رضایت نسبی داشتند. براساس نتایج کیفی مهمترین راهکارهای توسعه اردوهای راهیان نور شامل توجه به شاخصهای شایستگیهای ارزشی در جذب منابع انسانی، متناسبسازی طراحی ساختار سازمانی با ابعاد محتوایی، مدیریت مشارکتی، مدیریت خدمات و پشتیبانی و توجه همه جانبه به هدفهای تربیتی بودند.
The aim of this study was to investigate the pathology of the camps of Rahian-e Noor province through a quantitative and qualitative methodology. Regarding the aim, the method of present research is practical with a combined research approach (quantitative and qualitative). In the quantitative stage, the statistical population of the research included students and instructors participating in the camps and those in charge of holding the camps in the three cities of Andimeshk, Shoush and Dezful in 95-97, numbering 1300 and 44 people. The sample size of students and teachers was 318 and 17 respectively. In the qualitative stage, the statistical population included the officials and trainers who organize the camps. The sample size in the qualitative stage included 10 students and five officials. Officials were purposefully selected according to the extent of their experiences. The sampling method of students and educators was proportional stratified random sampling according to their number in the three cities. The research tools included semi-structured interviews and two questionnaires for educators and students. The results of the quantitative study showed that students had relatively little satisfaction with the input factors of Rahian-e Noor such as the quality of medical equipment, nutrition, location, welfare facilities, and so on. Instructors, like students, were relatively satisfied with the quality of the venue, medical equipment, cultural packages, and the selection of instructors based on age and gender. Based on the qualitative results, the most important strategies for the development of Rahian-e Noor camps included paying attention to the indicators of value competencies in human resource employment, adapting organizational structure design to content dimensions, participatory management, service management and support, and comprehensive attention to educational goals.