Abstract:
تجری یکی از موضوعات چالشبرانگیزی است که از یک سو در ساحت فراحقوقی به مسئلۀ جرم انگاری مربوط و از سوی دیگر به نحو وثیقی با حوزههای فلسفه اخلاق، فقه، اصول و کلام مرتبط شده است. تجری در حقوق کیفری مدرن به مثابه جرم محال تلقی میگردد. نوشتار حاضر ضمن جستارگشایی این موضوع به طور دقیق درصدد پاسخ به این سئوالات است: اولاً؛ آیا اثبات مجازات برای متجرّی متوقف بر اثبات قبح فعلی و فاعلی تجرّی است؟ ثانیاً: ماهیت حقوقی جرم محال چیست و ثالثاً: آیا جرم انگاری تجرّی توجیه پذیر است؟ رهیافت حاصل آن است که در قبح فاعلی تجرّی هیچ شکی نیست و بر فرض اثبات قبح فعلی تجرّی، اثبات استحقاق مجازات متجرّی دشوار است بنابراین جرم انگاری تجرّی به عنوان یک قاعده بر مبنای اخلاق دینی توجیه پذیر نیست. افزون بر این، واقعیتِ جرم انگاری در تجرّی حاکی از آن است که قانون مجازات اسلامی 1392 با یک رویکرد اخلاق گرایانه درصدد دفاع حداکثری از قبح اخلاقی بوده است و این در حالی است که بر اساس اخلاق دینی دفاع از جرم انگاری جرم محال به عنوان یک قاعده توجیه پذیر نیست.
'Tajarry' is always one of the controversial issues with involved crime in the field of the philosophy of criminal law and on the other hand it is elegantly linked to the philosophy and theology. In criminal law, 'Tajarry' is considered as an impossible crime. Of course, that criminalization is faced with a delimma challenges. This article is a discussion of this topic seeking answer to these quastions; First : is proof of punishment for 'Motajarry' stopped on proof of object indecency and subject indecency? Secondly: what is the legal nature of impossible crime? Thirdly: is 'Tajarry' criminalization justified? The approach is that; there is no doubt in 'Tajarry' subjective indecency. And suppossing proof of 'Tajarry' objective indecency proof of punishment is difficult. So 'Tajarry' criminalization as a rule based on religious ethics is not justified. Moreover the reality of criminalization in 'Tajarry' suggests that the islamic penal code (1392) with an ethical approach have been seeking maximum defense from moral blame and this is while based on religious morality defense of the impossible crime, criminalization not justified as a rule.