Abstract:
زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانشآموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزشهاست.
روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتابهای درسی پیامهای آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در رشتههای علومتربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتابهای نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونهگیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــعآوری دادههــا و از روشهای آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل دادههــا بهرهبرداری گردید.
یافته ها: یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از رویکرد تبیین ارزشها به وحدت نظر رسیده اند و وضعیت کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی پایههای 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفههای رویکرد تبیین ارزشها در محتوای کتابهای مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 میباشد.
نتیجه گیری: توزیع مولفه های رویکرد تبیین ارزشها که می توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش آموزان در راستای شفافسازی ارزشهای اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتابهای پیامهای آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتابهای نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می باشد.
Background: Concerns about how to educate students ethically will be addressed by evaluating the authorschr('39') performance. The purpose of this study is to evaluate the performance of the authors of celestial message books based on the reflection of the components of the value explanation approach.
Method: This research was conducted with a combination of documentary study methods, fuzzy Delphi and content analysis. The research community consisted of texts related to the research topic. The statistical population, in addition to the textbooks of the heavenly messages of the first year of high school, included professors working in the universities of Hamadan province in the fields of education, psychology and theology, 40 of whom were purposefully selected as a statistical sample. Were. All the contents of the mentioned books were examined by counting method. The sampling method was available from the research community and continued until it reached theoretical saturation. Fish, researcher-made questionnaire and researcher-made content analysis checklist were used for data collection and Shannon and TOPSIS entropy methods were used for data analysis.
Results: The findings indicate that experts have agreed on 10 components of the value explanation approach and the performance status of the authors of 7th, 8th and 9th grade celestial message books based on the reflection of the components of the explanation approach. The values in the content of the mentioned books are ranked 3, 2 and 1, respectively.
Conclusion: Distribution of components of the value explanation approach that could have a significant impact on the moral education of students in order to clarify moral values in the face of value conflicts, in the content of celestial message books as It is unbalanced. Therefore, the performance of the authors of the mentioned books based on the reflection of the components of the mentioned approach needs to be reconsidered
Machine summary:
نتیجهگیری: توزیع مولفههای رویکرد تبیین ارزشها که میتوانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانشآموزان در راستای شفافسازی ارزشهای اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتابهای پیامهای آسمانی به صورت نامتوازن است.
در نهایت برای ارزیابی و رتبهبندی وضعیت کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی بر اساس بازتاب مولفههای رویکرد تبیین ارزشها از روش تاپسیس با فرض محاسبه وزن مولفهها از طریق روش آنتروپی شانون بهرهگیری شده که نتایج آن در جدول (7) آمده است.
یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کتابهای پیامهای آسمانی بیانگر آن است که توزیع مولفههای رویکرد تبیین ارزشها در محتوای کتابهای نامبرده به صورت نامتوازن میباشد.
بدینلحاظ میتوان نتیجهگیری نمود که کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی بر اساس بازتاب مولفههای رویکرد تبیین ارزشها نیازمند تجدیدنظر میباشد.
Qualitative content analysis of social study books in elementary school from the perspective of moral education.
Content analysis of the reading, social education (Civic), heavenly gifts and Quran textbooks third to fifth grades of elementary school in 2009 in order to examine some categories of moral education.
Provide foundation data theory to explain the current processes of moral education in high schools in Tehran.
Critique and survey of the approaches of moral education in elementary school in read, write, Quran, heavenly gifts, social education textbooks and design a curriculum pattern.
The 1st National Conference on New Studies and Research in the Field of Educational Sciences and Psychology in Iran.
Journal of Islamic Education Research; 8(1): 104-143.