Abstract:
طلاق صوری طلاقهایی هستند که در ظاهر، شمایلی به طلاقهای معمولی را دارند، اما در باطن، زن و شوهر مقاصدی را در ذهن میپرورانند جزء آنچه شارع و قانون گذار برای جدایی مد نظر دارد. در واقع هیچ راهی برای شناسایی مقاصد اصلی زوجین یا زوج و زوجه برای طلاق وجود ندارد و یکی از مهمترین دلایل این امر نقصان قوانین فعلی طلاق بهویژه طلاقهایتوافقی است. این نوع طلاق جدید بوده واز سال 1353 وارد حقوق ایران شده است و از سالهای اخیر مبنایی شده برای اخذ و صدور طلاقهای صوری که برخی افراد جامعه عالمانه و عامدانه مبادرت به اخذ چنین طلاقی برای رسیدن به اهداف نامشروع خود میکنند. همه فقها اتفاق نظر دارند که در طلاق صوری طلاق واقع شده و پایانی است بر عقد نکاح ما- بین زن و شوهر که با این اوصاف و با عنایت به صراحت آیات قران، احادیث صحیح و همچنین قواعد فقهی در این زمینه، میتوان ادامه زندگی آنان را نامشروع وحرام دانست و ارتباط جنسی آنها را زنا قلمداد نمود. مقاله حاضر با روش کتابخانهای به بررسی دیدگاه فقهها و حقوق ایران پرداخته و به بیان مباحث فقهی با موضوع طلاق صوری میپردازد. فقهها در اینکه طلاق صوری طلاق واقع میشود اجماع دارند و تحصیل هر نوع مال و یا امتیازی که در نتیجه این موضوع بدست آید تحصیل مال نامشروع و آن را حرام دانستهاند و در حقوق ایران نیز جرم انگاری شده است.
Formal divorces are divorces that look like ordinary divorces, but inwardly, the couple has intentions in mind
other than what the legislature intends to separate. In fact, there is no way to identify the main intentions of the
couple or husband and wife for divorce, and one of the most important reasons for this is the lack of current
divorce laws, especially consensual divorces. This type of divorce is new and has entered Iranian law since 1974
and in recent years has been the basis for obtaining and issuing formal divorces that some people in the society
knowingly and deliberately try to obtain such a divorce to achieve their illegitimate goals. All jurists agree that
divorce occurs in a formal divorce and it is the end of our marriage - between a husband and wife who can
continue living with these attributes and with explicit attention to the verses of the Qur'an, authentic hadiths and
jurisprudential rules in this regard. He considered them illegitimate and forbidden and considered their sexual
intercourse as adultery. The present article examines the views of Iranian jurisprudence and law through the
library method and expresses jurisprudential issues on the subject of formal divorce. The jurisprudents have a
consensus that a formal divorce is a divorce, and the acquisition of any kind of property or privilege that is
obtained as a result of this issue has considered the acquisition of property illegitimate and forbidden, and it is
criminalized in Iranian law.
Machine summary:
همه فقها اتفاق نظر دارند که در طلاق صوری طلاق واقع شده و پایانی است بر عقد نکاح ما- بین زن و شوهر که با این اوصاف و با عنایت به صراحت آیات قران، احادیث صحیح و همچنین قواعد فقهی در این زمینه، می توان ادامه زندگی آنان را نامشروع وحرام دانست و ارتباط جنسی آن ها را زنا قلمداد نمود.
فقه ها در اینکه طلاق صوری طلاق واقع می شود اجماع دارند و تحصیل هر نوع مال و یا امتیازی که در نتیجه این موضوع بدست آید تحصیل مال نامشروع و آن را حرام دانسته اند و در حقوق ایران نیز جرم انگاری شده است.
5-5-4-حرام: چنانچه جدایی از روی عدم نیاز و ضرورت باشد و در اثر آن امکان ازدواج مجدد سلب و در نتیجه راه برای مرتکب شدن در کاری حرام مانند زنا هموار شود، طلاق امری حرام و نامشروع خواهد بود هم چنین طلاق زن در ایام حیض یا نفاس و یا ایام پاکی که در آن نزدیکی بین زن و شوهر صورت گرفته باشد (طلاق بدعی ) این قسم از احکام دراحکام طلاق قرار می گیرد(التویجری، موسوعه الفقه الاسلامی، جلد4، صص178و179، مجموعه من المونین، الموسوعه الفقیه الکویتیه ج 29، ص9السابق، فقه السنه، ج2، ص 242، الجزائری النکاح و الطلاق او الزواج والفراق، الزحیلی، الفقه الاسلامی و ادلته، ج9 ص688) 6-4- معصیت: معصیت در لغت از ریشه عصی به معنی خروج از طاعت امده است(ابن منظور، لسان العرب،1998، 15/63).
از طرفی دیگر مالی را که در نتیجه طلاق صوری از سازمان ها و نهادهای مختلف وغیره اخذ می شود تحصیل مال نامشروع بوده که از نظر فقها با اسناد به آیات قران واحادیث حرام می باشد و این امر از نظر حقوق ایران جرم محسوب می شود و مجازات در پی خواهد داشت.