Abstract:
در این پژوهش تاثیر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهروندان تهرانی در انتخاب الگوی غذایی مورد بررسی قرار گرفت. با روش پیمایشی و نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای پرسشنامه ی محقق ساخته ای میان 384 نفر از ساکنان بالای 15 سال شهر تهران توزیع شد. 6/66 درصد شهروندان تهرانی سرمایه فرهنگی کم، 6/27 درصد سرمایه فرهنگی متوسط و همچنین 7/5 درصد آنان سرمایه فرهنگی زیاد دارند. 7/55 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی متوسط، 9/28 درصد سرمایه اجتماعی زیاد و 4/15 درصد سرمایه اجتماعی کم دارند. 2/60 درصد پاسخگویان سرمایه اقتصادی کم، 7/30 درصد دارای سرمایه اقتصادی متوسط و 1/9 درصد سرمایه اقتصادی زیاد دارند. 4/54 درصد در طبقه اجتماعی متوسط، 3/32 درصد طبقه اجتماعی پایین و 3/13 درصد در طبقه اجتماعی بالا قرار دارند. سن، تاهل و تحصیلات با انتخاب الگوی غذایی در ارتباط است و جنسیت و شغل ارتباطی با انتخاب الگوی غذایی ندارد. نتایج و مدل معادلات ساختاری نیز در این پژوهش نشان داد، سرمایههای اجتماعی و اقتصادی و طبقه اجتماعی بر انتخاب الگوی غذایی موثر است. سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و طبقهی اجتماعی در انتخاب الگوهای غذایی موثر است. دو الگوی غذایی به ترتیب شامل ۹ و ۵ مادهی غذایی با عنوان الگوی غذایی کارمندی – جوانپسند و سنتی یافت شد.
In this study, the effect of social, cultural and economic capital of Tehran citizens on food pattern selection was investigated. By survey method and multi-stage cluster sampling, a researcher-made questionnaire was distributed among 384 residents over 15 years of age in Tehran. 66.6% of Tehran citizens have low cultural capital, 27.6% have medium cultural capital and also 5.7% have high cultural capital. 55.7% of the respondents have medium social capital, 28.9% have high social capital and 15.4% have low social capital. 60.2% of the respondents have low economic capital, 30.7% have medium economic capital and 9.1% have high economic capital. 54.4% are in the middle social class, 32.3% in the lower social class and 13.3% in the upper social class. Age, marriage and education are related to dietary choices and gender and occupation are not related to dietary choices. The results and model of structural equati ons also showed that social and economic capital and social class are effective on food pattern selection. Social, cultural and economic capital and social class are effective in choosing food patterns. Two dietary patterns were found, including 9 and 5 nutrients, respectively, as employee-youthful and traditional dietary patterns.