Abstract:
درک و شناخت پدیدههای هستی با حواس پنجگانه امکانپذیر است و هر یک از پدیدهها با یکی از حواس قابل درک است. شاعر در جهت القای بهتر ذهنیات خود به مخاطب از آرایه حسآمیزی استفاده مینماید که در آن مرزهای حواس در هم میشکند به صورتی که دیدنیها شنیدنی، شنیدنیها بویایی و بویاییها بساوایی میشوند. حسآمیزی از شگردهای بلاغی است که به ادای مفاهیم خیالی در شعر شاعر با در هم نوردیدن مرز حواس گوناگون کمک شایانی میکند.در این مقاله که به شیوه توصیفی،تحلیلی و کتابخانه ای نگارش شده است، به بررسی موارد گوناگون حسآمیزی در اشعار پروین اعتصامی پرداخته و هرکدام را به ترتیب بسامد و تلفیق حواس دستهبندی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بسامد استفاده از حسآمیزی از نوع انتزاعی به حسی در اشعار پروین اعتصامی، بیشتر از بسامد استفاده از حسآمیزی از نوع حسی به حسی است و بویایی در اشعار وی کمترین بسامد و بینایی بیشترین بسامد استفاده را در ساخت ترکیبات حس آمیز داشته است.
It is possible to understand the phenomena of the universe with the five senses, and each of the phenomena is understandable with one of the senses. The poet uses a sensory array to better inspire the audience, where the boundaries of the senses intersect in such a way that audiences are audible, audible and olfactory. Sensory is a rhetorical technique that helps to express the imaginary concepts in the poet's poetry by crossing the boundaries of different senses. In this descriptive, analytical and library-based essay, we examine various sensitivities in Parvin Etesami's poems. And each is arranged in order of magnitude and the combination of senses is categorized. The results show that the frequency of use of sensory abstraction sensory in Parvin Etesami's poems is more than the frequency of sensory-sensory type, and the odor in his poems has the least frequency and visual frequency in the use of sensory compositions. Is.
Machine summary:
( المصطلحات العربيه في اللغه و الادب ، وهبه : ٥٥٧) پس کشـــيدندش به شـــهربي اختيار نش ست در مجلس ترش چون زهر مار (مثنوي معنوي،دفتر ٦: ٣٩١٦) نمونه هاي حس آميزي در تصاوير استعاري در اشعار پروين اعتصامي: وجود منزه به تيرگي پيوست (٢٢٣)، د- حس آميزي در تصاوير همراه با مجاز در اين نوع حس آميزي، بين دو سوي ترکيب مناسبتي وجود دارد و حواس را به جاي يکديگر به کار ميبرند.
٢-٣-٢- حس آميزي بر مبناي «انتزاعي به حسي»در اشعار پروين اعتصامي «آميختگي قلمروهاي حسي با يکديگر منحصر در حواس خمسۀ ظاهري نيست بلکه حواس باطني را نيز شامل ميشود( صور خيال در شعر فارسي، شفيعي کدکني:١٧) در اين دسته از ترکيبات پروين مفاهيم مجرد انتزاعي اشعارش را با چهار حس از حواس پنج گانه در آميخته است که بيشترين بسامد استفاده از اين چهار حس ،به حس بينايي متعلق است .