Abstract:
سیمای حضرت عباس بن علی، ابوالفضل العباس (ع) را همواره از نگاه دانشمندان و شیفتگان حضرتش نگریستهایم و چهبسا این توهم پدید آمده باشد که این همه صفات متعالی و این همه خصوصیات فرا انسانی را ما محبان و دلدادگان آن حضرت، به ایشان نسبت میدهیم. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی بر آنیم که از نگاه محققان و علمای اهلسنت به جایگاه رفیع علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) بپردازیم. پژوهشگران و آزاداندیشان اهلسنت، با شیعیان و محبان آن حضرت همنظرند و آن گروه از مورخان و پژوهشگران اهلسنت که واقعه عاشورا را اوج مصیبتها و عزاداریها معرفی کردهاند، نسبت به ساحت مقدس حضرت ابوالفضل (ع) نیز ادای احترام کرده و سر تعظیم فرو آوردهاند.
Most ofvthe depictions that concern al-`Abbas b. `Ali have been penned from the perspective of Shiites. The present paper is devoted to his portrait as sketched in Sunni texts that regard Ashura as a day of calamity, hence treat him respectfully.
Machine summary:
(محمدی اشتهاردی، 1387: 57-60) شاید این پرسش مطرح شود که علت پرداختن به بررسی سیمای حضرت ابوالفضل العباس( در کتب اهلسنت چیست؟ در پاسخ باید گفت اولاً نزدیکی افکار عقاید و ایدئولوژی دینی، خود زمینهساز نزدیکی و تقریب احساس و عواطف میگردد و راه جستوجوی حقیقت را روشنتر میسازد و ثانیاً گواهی مخالف و گاه دشمن، بهترین سند بر حقانیت و صداقت است.
همچنین کتابهایی درباره مقتل امام حسین( از سوی آنان نگارش یافته که نشاندهنده وجود عزاداری، در میان اهلسنت است؛ ازجمله آنها، مقتل الحسین نوشته خوارزمی (۵۶۸ق) و روضة الشهدا نوشته ملاحسین کاشفی (۹۱۰ق) که وی در مقدمۀ کتاب خود، اشارهکرده که علت تألیف این کتاب، وجود مراسم سالیانه عزاداری در آن سامان است.
حاکم در المستدرک علی الصحیحین از ابنعباس روایت کرده است که گفت: رسول خدا( فرمود: «ستارگان امان برای اهل زمین از غرق شدن هستند.
موافقان نهضت عاشورا بسیاری از اندیشهوران و بزرگان اهلسنت، واقعه عاشورا و قیام حسینی را تأیید کردهاند و حتی در این باره کتابهایی نفیس نوشتهاند؛ از آن جمله ابوالحسن اشعری (م324ق) _ پیشوای مکتب اشاعره _ میگوید: چون ستمگری یزید از حد گذشت، امام حسین( با یاران خود علیه بیداد او قیام کرد و در کربلا به شهادت رسید.
با توجه به کار مطالعاتی انجام شده درباره جایگاه ابوالفضل العباس( در کتب اهل تسنن، باید گفت وقایع عاشورا در منابع اهلسنت در سطحی بالا آمده است؛ از جمله در تاریخ طبری از محمد بن جریر طبری (قرن سوم ه.