Abstract:
هدف تحقیق این است که در چارچوب سیاستهای اعلامی اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری مبنی بر فعال سازی ظرفیتهای درونی، مدلی برای استقرار بازاریابی استراتژیک در هتلهای 5 ستاره ایران بکار گرفته شود تا در مواجهه با شرایط ویژه اقتصادی ناشی از تحریمها، ظرفیت بالقوه هتلها را افزایش داده ودر نهایت موجبات توسعه صنعت گردشگری را فراهم سازد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی، مدل اولیه تحقیق طراحی گردید. سپس با ارسال پرسشنامه و روش دلفی مدل نهایی استخراج شده است. جامعه آماری مربوط به طراحی مدل مفهومی، خبرگان علمی و سازمانی هستند و جامعه آماری مربوط به هتلهای مورد مطالعه، مدیران و مشتریان هتلهای 5 ستاره ایران میباشد. نتایج نشان میدهد که تمرکز هتل بر مولفههای اقتصاد مقاومتی که در این پژوهش بهره وری نیروی انسانی، رهبری، مناسب سازی فرهنگ، مناسب سازی ساختار و مشتری مداری میباشد موجب استقرار صحیح ابزارهای بازاریابی استراتژیک که در اینجا محصول، قیمت، توزیع، مردم و فرآیند تعیین شدهاند، گردیده و در نهایت افزایش ظرفیتهای هتلها را به همراه خواهد داشت.
The purpose of the research is to apply a model for implementation of strategic marketing in Iran's 5-star hotels in the context of the declared policies of the Resilient Economy from the perspective of the Supreme Leader on enabling potential capacities in order to cope with the specific economic conditions caused by the sanctions. The potential of hotels to expand and ultimately to develop the tourism industry. By qualitative content analysis method, a preliminary conceptual model of the research was designed. Then, by expert survey, the final model was extracted. The results show that the hotel's focus on the components of resilient economy that focus on human resource productivity, leadership, cultural fit, structure fit and customer orientation leads to the proper implementation of strategic marketing tools that include product, price, and distribution. The people and the process have been determined, adapted and will ultimately lead to increased hotel capacities.