Abstract:
آیه 106 یوسف از آیات حوزه کلامی ایمان و شرک، ظرفیت بالایی در بررسیهای روشمند تفسیر تطبیقی دارد. ویژگی محتوایی این آیه جمع میان ایمان و شرک در باره اکثر مردمی است که مورد نظر آیهاند. بر اساس دیدگاهی که ایمان را به حقیقتی بسیط و یا مجموعه به هم پیوستهای از ارکان ایمانی تعریف میکند که با اخلال در هر رکنی، اصل ایمان مخدوش میشود، جمع میان ایمان و شرک معنا نداشته و ظاهر این آیه با تأویل و توجیه همراه میشود. اما دیدگاه دیگری که هم ایمان را قابل افزایش و کاهش میشمارد و هم شرک را دارای مراتب معنایی میبیند، به این آیه به عنوان مستندی قوی برای رأی خود مینگرد. بررسیها نشان میدهد مفاد این آیه ظرفیت دلالی زیادی در عبور از تنگناهای نظری متکلمان داشته و با تفکیک میان معنای ظاهری- تنزیلی از یک سو و معنای باطنی- تأویلی از سوی دیگر میتوان طیفی از معانی را به صورتی سازگار برای آیه در نظر گرفت. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، ضمن گزارش آرای مفسران جریانهای برجسته کلامی، با بررسیهای ادبی و شواهد قرآنی و روایی و تحلیل آنها، نظریهای تفسیری فراتر از تنگناهای کلامی مفسران دنبال میشود.
Being a verse in the realm of the theological confrontation of monotheistic belief in God
in contrast to polytheism, the 106th verse of the Sura Yusuf (Joseph) shows a vast caliber
in methodological studies of comparative tafsirs. The purport of the verse concerns a
combination of belief in God in contrast to polytheism in the case of a great majority of
people to whom reference is made in the same verse. Based on the theological view that
defines belief in monotheism as a simple truth or as interconnected with other pillars of
the faith such that with a slight disruption in any of the pillars, the original version of the
faith will turn invalid, hence no association between faith and polytheism would seem
feasible. In contrast, another version (that views faith and polytheism being of relative
values and levels, hence subject to relative meanings) regards it as a sound reason for its
proof. The content of the very verse shows that it has a multitude of significance
capacities for theologians' discussions such that through distinguishing apparently
revelatory vs. esoteric-interpretative meanings, a wide range of probable meanings
emerges with regard to the very verse. The present paper has a comparative, descriptiveanalytical
approach to reporting the theological views of the Quran interpreters, in
addition to a Quranic hadith-based literary outlook, hence their theological challenges
Machine summary:
فخر رازی (606ق) در این راستا بههمان نظر زمخشری تکیه کرده و البته به آراء دیگر نیز در همان راستا اشاره میکند و آیه را قابل حمل بر عقاید غیر توحیدی رایج ازجمله ایمان شرکآلود بتپرستان، یهودیان، نصارا، مشبّهه و خورشیدپرستان میداند (فخر رازی، 1420ق، ج18، ص520)؛ اما قرطبی (671ق) افزون بر آرای فوق، بهقول دیگری اشاره میکند که ناظر به ایمان صحیح شرعی یعنی تصدیق قلبی از سوی بسیاری از عوام مسلمان است که با مراتبی از شرک خفی یا شرک اصغر و مادون کفر، همراه میشود؛ مانند کسانی که بهرغم آنکه نجات خود را از خدا و با دعا میگیرند، اما به اسباب و علل ظاهری تکیه کرده و میگویند که اگر فلانی نبود هلاک میشدم (قرطبی، 1364ش، ج9، ص273).
`Abd Allah, Rouh al- Ma`aani fi Tafsir al- Quran al- `Azim wa al- Sab` al- Mathaani, Beirut: Dar al- Kotob al- `Elmiyyah; Manshouraat Muhammad `Ali Bayzoun, 1415 A.
Ibraahim, Tafsir al- Qomi, Qom: Enteshaaraat e Dar al- Kotob, 1363 Sh. Al- Qonouji, Seddiq Hasan Khan, Fat'h al-Bayaan fi Maqaased al- Quran, Beirut: Dar al-Kotob al- `Elmiyyah; Mansouraat Muhammad `Ali Bayzoun, 1420 A.
`Omar, Tafsir al- Quran al- `Azim, Beirut: Dar al-Kotob al-`Elmiyyah; Manshouraat Muhammad `Ali Bayzoun, 1419 A.
H. Tayyeb Hosayni, Sayyid Mahmoud, Chand Ma`naayi dar Quran, Qom: Nashr e Pazhouhesh Gaah e Howzeh va Daaeshgaah, 1388 Sh. A Comparative Study of Making References to the Authority of the Semantic Independence of Certain Fragments of the Quranic Verses in the al-Mizan and Nemouneh Tafsirs Leyla Ahmadi 1 | Muhammad Faker Meybodi 2 | Ali Asghar Tajari 3 Received: 2020-01-13 | Accepted: 2020-06-22 Reliance on the unwritten but applied rules in the tafsir books has long been a powerful tool in the hands of the Quran scholars to help them reach the original purpose behind the Divine verses.