Abstract:
مفهوم دانشپژوهی و بهویژه، دانشپژوهی آموزشی، از مفاهیمی است که در دو دهه اخیر، در حوزه آموزش عالی، مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً نیز قرار گرفتن این مفهوم در ماده یک آئیننامه ارتقای رتبه اعضای هیات علمی، توجه به این مسئله را وارد مرحله جدیدی کرده است. از این رو این پژوهش کاربردی، با روش توصیفی و رویکرد آمیخته و با هدف بررسی میزان تاثیر دانشپژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید دانشگاه فرماندهی ستاد آجا انجام شد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و جامعه آماری این پژوهش اساتید سازمانی دانشگاه بوده که با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95% و خطای قابل تحمل(d) 1/0 حجم نمونه 46 نفر محاسبه، و به علت همگن بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری ساده تصادفی استفاده شد. در این پژوهش در گام اول (کیفی) از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران دادههای جمعآوری شده از اسناد و مدارک و مصاحبه دستهبندی، پردازش و تصمیمگیری (قضاوت) انجام گرفت و در گام بعدی (روش کمی) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته و میزان تأثیر دانشپژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید این دانشگاه بررسی و در جهت ارتقاء عملکرد اساتید در مبحث دانشپژوهی آموزشی، پیشنهادات کاربردی ارائه شد.
This paper aimed to investigate the effect of educational scholarship on the performance of the professors of AJA Command University. The study population included all professors of AJA Command and Staff University and the statistical population of this study was the organizational professors of the university which was calculated using Cochran's formula with a 95% confidence level. In this research, in the first (qualitative) step, through interviews with experts, the data collected from documents and interviews were categorized, processed, and judged, and in the next step ( Quantitative method) Using descriptive and inferential statistics, the data were analyzed and the effect of educational research on the performance of the professors of this university was investigated and practical suggestions were provided to improve the performance of professors in the field of educational research.