Abstract:
هدف از این مطالعه شناسایی ابعاد و مولفههای رهبری اصیل در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال 1397 بود. این مطالعه به روش کیفی و کمی (آمیخته) انجام شد. به همین منظور 12 نفر از صاحبنظران حوزه مدیریت در آموزش عالی بطور هدفمند انتخاب شده و با آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت، به طوری که دادههای لازم بر اساس اشباع نظری جمعآوری گردید. سپس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با بهرهگیری از نرمافزار NVivo 10 انجام شد. سپس پرسشنامه محققساخته 43 گویهای بر مبنای طیف پنج گزینهای لیکرتی تهیه گردید که روایی صوری و محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید صاحبنظر تایید شد. پایایی آن 85/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی، t تکنمونهای با استفاده از نرمافزار spss 24 و لیزرل استفاده گردید. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که رهبری اصیل دارای دو بعد «سازمانی» با سه مولفه («قانونمداری»، «بالندگی» و «سازگاری») با 87/0 ضریب تاثیر و بعد «فردی» با 7 مولفه («خودآگاهی»، «پردازش متوازن»، «اخلاقمداری»، «شفافیت رابطهای»، «مثبتاندیشی»، «انگیزش» و «خودتنظیمی») با 67/0 ضریب تاثیر میباشد. بنابراین، با توجه به ابعاد و مولفههای مطروحه در دانشگاه آزاد اسلامی مدلی برای رهبری اصیل ارائه گردید.
Machine summary:
از آنجايي که رهبري اصيل بر «عملکرد اجتماعي و فرهنگ سازماني ٤» (هادياننسب و ابراهيميپور، ١٣٩٧)، «مزيت رقابتي» (دهقاني، شيري، فارسيزاده، طيبي، فلاحي ، ١٣٩٧)، «رفتار شهروندي سازماني» (رستگار، طالبي، نادي و صيف ، ١٣٩٦)، «فضيلت سازماني» (درخشان و زندي، ١٣٩٥)، «خلاقيت کارکنان» (رحيم پور و حسينينيا، ١٣٩٥)، «هويت يابي سازماني» (لطفيجلالآبادي ، موغلي، افضلي و اميرخاني، ١٣٩٤)، «عملکرد سازماني» (اليلياني، وانگ و گرتا٥، ٢٠١٨) و «خلاقيت و نوآوري کارکنان» (نيشتا و چاندر٦، ٢٠١٦) تاثير مثبت و معناداري دارد، باعث «کاهش استرس رهبران» (ويس ، رازينسکاس و هوگل ٧، ٢٠١٧) و «کاهش تضاد در گروه» (براون و نيبرله ٨، ٢٠١٧) ميگردد، شناسايي ابعاد و مولفه هاي رهبري اصيل در دانشگاه آزاد مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت ؛ چراکه الف ) در ابعاد و مولفه هاي رهبري اصيل ابهام وجود داشت ، ب) تصوير روشني از وضعيت موجود رهبري اصيل در دانشگاه آزاد وجود نداشت و ج) فقدان مدل مشخصي از رهبري اصيل در دانشگاه آزاد مشهود بود که بتواند منشور راهنمايي براي مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي باشد.
1 -Aymoldanovna 2 -Hoy & Miskel 3 -Giallonardo, Wong & Iwasiw 4 -Organizational Culture 5 -Alilyyani, Wong, & Greta 6 -Nishtha, Lochan, & Chander 7 -Weiss, Razinskas, & Hoegl 8 -Braun & Nibrele رهبري اصيل که به تازگي در ادبيات رهبري وارد شده است ، براي اولين بار در سال ١٩٩٠ در رشته جامعه شناسي و آموزش و پرورش مطرح گرديد و با توجه به موقعيت خود به عنوان يک مفهوم نوظهور توجه بسياري را از سوي جامعه مطالعات رهبري (مجلات دانشگاهي، فصلنامه رهبري مجله مطالعات مديريت و مجله مديريت اروپا) جلب نمود و توسعه چارچوب اصلي کار توسط «موسسه رهبري گالوپ ١» تقبل گرديد (سيدنقوي و کاهه ، ١٣٩٣).