Abstract:
شناخت عواملی که به پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی منجر میشوند، اهمیت ویژهای دارد از این رو مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی طی سه دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است و همواره عوامل متعددی از ساختارهای دانش گرفته تا عوامل فردی و محیطی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش به منظور یافتن همبستگی بین احساس عزتمندی(عزت نفس) با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام شده است. در این تحقیق 327 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. برای اندازهگیری میزان عزت نفس از پرسشنامه استاندارد کوپر اسمیت و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل کل دانشجویان استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون، به منظور بررسی چگونگی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از رگرسیون چند متغیره و برای بررسی اهمیت مؤلفههای عزت نفس از آزمون رتبهای فریدمن بهره گرفته شده است. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود داشته و تمامی مؤلفههای عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر گذار میباشند. همچنین از بین 5 مؤلفه عزت نفس دو مؤلفه احساس شایستگی و احساس خودپذیری بیشترین نقش را در شکلگیری عزت نفس دارا میباشند.
Machine summary:
اين پژوهش به منظور يافتن همبستگي بين احساس عزت مندي(عزت نفس ) با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري انجام شده است .
به منظور آزمون فرضيات از ضريب همبستگي پيرسون ، به منظور بررسي چگونگي تأثير متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته از رگرسيون چند متغيره و براي بررسي اهميت مؤلفه هاي عزت نفس از آزمون رتبه اي فريدمن بهره گرفته شده است .
عزت نفس مجموعه اي از نگرش ها و باورهايي است که يک فرد در 1- Academic achievement 2-Standardized tests 3-Teacher made test 4-self-esteem مواجه با خود و دنياي پيرامون خود به ارمغان ميآورد.
جدول ١ – نتايج همبستگي پيرسون براي فرضيه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) دومين فرضيه ي پژوهش به دنبال بررسي رابطه بين احساس خودپذيري و پيشرفت تحصيلي دانشجويان تدوين گرديد.
جدول ٢ – نتايج همبستگي پيرسون براي فرضيه دوم (رجوع شود به تصویر صفحه) سومين فرضيه ي پژوهش به دنبال بررسي رابطه بين احساس پيوندجويي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان تدوين گرديد.
جدول ٣ – نتايج همبستگي پيرسون براي فرضيه سوم (رجوع شود به تصویر صفحه) چهارمين فرضيه ي پژوهش به دنبال بررسي رابطه بين احساس شايستگي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان تدوين گرديد.
جدول ٩- رتبه ها (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي بوده است .
Hosseini, Mohammad Ali, Mahmood Dejkam and Jila Mirlashari, (2007); “The Correlation between Self – esteem and Academic Achievement in Rehabilitation Students in Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation”; The Iranian Journal of Education In Medicine, Vol. 7, No .