Abstract:
در قرون معاصر پیشرفتهای عقلی بشر و تحولات بینشی و روشی علوم مختلف، متفکران حوزۀ تاریخ را نیز به تکاپو واداشت تا به بازتعریف هویتی و علمی این دانش بپردازند. این تحولات از غرب آغاز شد و پس از چالشهای فراوان و ایجاد مکتبهای تاریخنگاری نوین بهتثبیت شأن و جایگاه علم تاریخ در میان علوم دیگر منتهی شد. مورخان ایرانی نیز از این پیشرفتها دور نماندند و درصدد انتقال اندیشههای جدید برآمدند که برآیند دستاوردهای ایشان، تاریخنگاریِ ایران معاصر را به تعبیری، در مرحلۀ گذار از تاریخنگاری سنتی به مدرن قرار داده است. ازجملۀ این تاریخپژوهان در محافل دانشگاهی، عباس زریاب خویی است که در میان آثار تاریخی او میتوان نشانههایی از تاریخنگاری علمی مشاهده کرد. مسئلۀ محوری پژوهش حاضر بررسی و نقد روششناختی تاریخنویسی زریاب خویی و تبیین مؤلفههای تاریخنگاری او با ارائۀ مصداقهایی روشن و دقیق است. به نظر میرسد این تاریخپژوه، گامهای خوبی در کاربست اصول تاریخنگاری علمی در آثار خود برداشته و با ترکیبی از رویکردهای علمی، عقلی و انتقادی به دنبال آن است از برخی روایتهای تاریخی و دیدگاههای سنتی، تبیینی تازه ارائه کند. ازجمله مؤلفههای تاریخنگاری زریاب میتوان به جرح و تعدیل سختگیرانۀ روایتها، نقد تاریخ بنیادی مستشرقان، بیطرفی در تحلیلهای تاریخی تا حد امکان، بهرهگیری از دستاوردهای سایر علوم و تلاش در جهت ارائۀ تصویری چندساحتی از پدیدههای تاریخی اشاره کرد. البته او در برخی موارد نیز کماکان پا را از دایرۀ تاریخنگاری توصیفیِ سنتی فراتر ننهاده است. ازاینرو شاید بتوان به تعبیری او را مورخی نوسنتگرا توصیف کرد.
The current status of historiography in contemporary Iran can be described as a transition from traditional historiography to modern one. There are some historiographers in academic circles who have been trying to overcome this situation and achieve scientific scholarly historiography based on the new achievements of the science of history. Abbas Zariyab Khoi is one of these historiographers, whose few historical works of his time, especially monograph of the Prophet (PBUH), enjoys signs of scientific historiography. Understanding the historiographical frameworks of this historian as an example can, to some extent, show the state of the science of history in the works of contemporary Iranian historians and historiographers. Moreover, it can map out a profile for the concrete application of the principles of academic historiography, mentioned in the methodological and theoretical literature of historiography. Explaining the historiographical and methodological components governing the historian's historiography, along with presenting concrete, clear and precise examples are the central issues of the present study. It seems that Abbas Zaryab Khoi has taken good steps in the application of the principles of scientific historiography in his works, including the strict regulation of narratives, the critique of Orientalist fundamental history, neutrality in historical analysis as far as possible, and adoption of dialectics with the sciences cooperating history. Nevertheless, this historian has also made some analyzes in traditional historiography. Hence, he can be considered as a "neo-traditional" historiographer.