Abstract:
تدوین استراتژی بهتنهایی متضمن موفقیت شرکت نخواهد شد و تا زمانیکه استراتژیها بهاجرا در نیایند، تأثیر زیادی بر موفقیت و بقای سازمان نخواهند داشت. موفقیت هر سازمان بهعنوان یک سیستم اجتماعی، بدون شناخت و بررسی محیط عمومی سازمان و انجام بهموقع اقدامات لازم، میسر نیست. مطمئناً، شناسایی موانع محیط عمومی سازمان، در راستای اجرای استراتژیها، سازمان را در رفع موانع و اجراییشدن استراتژیها، کمک خواهد کرد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی- توصیفی است. تعداد نمونه، شامل 87 نفر از مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت ایرانخودرو دیزل است. روش جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. روایی تحقیق با نظرات خبرگان و کارشناسان موضوع، تأیید شده و با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی 77% محاسبه شده است، که نشاندهنده پایایی پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل محیط عمومی، شامل اقتصادی، زیست محیطی، تکنولوژیکی، سیاسی- قانونی، از مهمترین موانع اجرای استراتژی در شرکت ایرانخودرو دیزل بوده و عامل اجتماعی- فرهنگی بهعنوان مانع اجرای استراتژی شناخته نشد. بر این اساس، باتوجه به موانع شناخته شده، شرکت ایرانخودرو دیزل باید زیرساختهای اقتصادی مناسب، ارتقاء سطح تکنولوژی بهکار گرفته شده، آگاه ساختن مسئولان امور سیاسی کشور از اثرات منفی موانع سیاسی در اجرای استراتژیها و تقاضا جهت تغییر سیاستها، ایجاد دید مثبت جامعه نسبت به شرکت و رعایت مسائل زیستمحیطی و مسئولیتهای اجتماعی را فراهم نماید.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که عوامل محيط عمومي، شامل اقتصادي، زيست محيطي، تکنولوژيکي، سياسي- قانوني، از مهمترين موانع اجراي استراتژي در شرکت ايرانخودرو ديزل بوده و عامل اجتماعي- فرهنگي به عنوان مانع اجراي استراتژي شناخته نشد.
بر اين اساس، باتوجه به موانع شناخته شده، شرکت ايرانخودرو ديزل بايد زيرساخت هاي اقتصادي مناسب ، ارتقاء سطح تکنولوژي به کار گرفته شده، آگاه ساختن مسئولان امور سياسي کشور از اثرات منفي موانع سياسي در اجراي استراتژيها و تقاضا جهت تغيير سياست ها، ايجاد ديد مثبت جامعه نسبت به شرکت و رعايت مسائل زيست محيطي و مسئوليت هاي اجتماعي را فراهم نمايد.
در سال ١٩٨٢ چارچوبي مفهومي توسط استونيچ ٣ معرفي شد که در آن، اجراي استراتژي با استراتژي، ساختار، فرهنگ سازماني ، برنامه ريزي عملياتي، تخصيص منابع ، کارکنان، ارتباطات، کنترل و همچنين ، محيط در ارتباط بود و اين عوامل تأثير به سزايي در اجراي استراتژي داشتند[٢٥].
٣-٢- عوامل خارجي مؤثر بر اجراي استراتژي (محيط عمومي) منظور از محيط خارجي، محيطي است که خارج از بدنه و ساختار سازمان قرار گرفته و سازمان تحت تأثير آنها بوده و توانايي ايجاد تغييرات و يا اصلاحات مستقيم در آنها را ندارد.
٦- پينوشت ها: ١- Sun Tsue ٢- Strategos ٣- Stonich ٤- Pettigrew & whipp ٥- Yip ٦- Altonen & Ekavalko ٧- Dooni ٨- Linton ٩- Fezi Okunus ١٠- Brenes ١١- Nilson ١٢- L.
[22]Okumus, F, “A framework to Implementation Strategies in organizations, journal of management decision”, No ٤١,MCB university press, ٢-١٤.
J. R, “Competitive strategies and firm performance: Technological capabilities' moderating roles”, Journal of Business Research ٦٣ ١٢٧٣–١٢٨١.