Abstract:
با توجه به حجم بالای فارغالتحصیلان دانشگاهی و عدم وجود بازار کار برای همهی افراد، کارآفرینی میتواند سهم مهمی در اشتغال افراد و نیز رشد و پیشرفت جامعه داشته باشد.در این پژوهش به شناسایی عواملی که بر قصد و نیت کارآفرینی دانشجویان مدیریت تأثیر گذار است پرداخته شده است. این پژوهش، پژوهشی کاربردی میباشد و از نوع پژوهشهای توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری این پژوهش روش نمونهگیری در دسترس میباشد. پرسشنامه پژوهش با توجه به پژوهشهای پیشین و بخشی از آن نیز توسط نگارندگان طراحی شد. روایی پرسشنامه با توجه به نظر کارشناسان و نیز تحلیل عاملی در نرمافزار SPSS تایید شد؛ و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به وسیلهی نرمافزار Amos Graphics مشخص شد انگیزه کارآفرینی، کارآمدی کارآفرینی و شبکههای اجتماعی بر قصد و نیت کارآفرینی تأثیر مثبت و معنادار دارند؛ همچنین این نتیجه به دست آمد که کارآمدی کارآفرینی و انگیزه کارآفرینی بر یکدیگر تأثیر مثبت و معنادار دارند.
Machine summary:
راجع به عوامل مؤثر بر قصد و نيت کارآفريني پژوهش هايي انجام شده است که در ادامه بدانها اشاره ميشود؛ در پژوهشي که توسط چان ١ و همکاران (٢٠١٢) انجام شد به بررسي رابطه بين انگيـزه کـارآفريني و کارآمدي کارآفريني پرداخته شد و اين نتيجه دريافت شد که انگيزه کارآفريني و کارآمدي کارآفريني بر يکديگر تأثير دارند؛ آنـان همچنـين بـه ايـن نتيجـه رسـيدند کـه کارآمـدي کـارآفريني و انگيـزه کارآفريني بر قصد و نيت کارآفريني تأثير مثبت و معناداري دارد-٧٣ .
شکرکن و همکاران (١٣٨١) به بررسي رابطه بين خلاقيت ، انگيزه، پيشرفت و عزت نفس با کارآفريني در دانشجويان پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که بين ويژگيهاي روانشـناختي (خلاقيـت ، انگيـزه 1- Carr &Sequeira 2- Krueger 3- Zhuplev پيشرفت و عزت نفس ) با قصد و نيت کارآفريني دانشـجويان ارتبـاط مثبـت و معنـاداري وجـود دارد (شکر کن , برومند نسب , نجاريان, & شهني ييلاق, ١٣٨١, ص.
argument آورده شده است ؛ جدول ١: تشريح متغيرهاي مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مدل مفهومي و پژوهش هاي پيشين ، فرضيه هاي پژوهش به صورت زير بيان ميشود: فرضيه نخست : انگيزه کارآفريني بر قصد و نيت کارآفريني فرد تأثير مثبت و معناداري دارد.
فرضيه ديگري که در اين پژوهش مورد تاييد قرار گرفت شبکه هاي اجتماعي است که رابطه مثبت و معنادار آن بر قصد و نيت کارآفريني تاييد شد.