Abstract:
یکی از چالشهای مهم سازمانها، شکاف مشارکت در محیط کار و نحوه ایجاد انگیزش در کارکنانی است که کمترین مشارکت و انگیزه را ذاتا در فعالیتهای کاریشان دارند. طبق بررسیهایی که در انجمن نرمافزارهای سرگرمی سال 2014 انجامشده، نزدیک به 71% بازیکنان بیشتر از 18 سال دارند. با توجه به این آمار میتوان در سازمانها از انواع خاصتر بازیها، به نام بازیسازی رفتاری استفاده کرد. این فناوری نوعی فعالیت واقعی است که از طریق یک سیستم بازی مهارت-محور تعیین میگردد. بازیسازی رفتاری برجستهترین پیشرفت برآمده از تحولات بازی و سرگرمی میباشد که به افزایش همگرایی معتقد است. این سازوکار معمولا به فرآیند بهبود خدمات و سیستم بهطوریکه باعث افزایش انگیزش درونی، استفاده لذتبخش به همراه پشتیبانی تغییر رفتار با بهکارگیری عناصر ویژه بازیها، اشاره دارد. این ابزار یک مفهوم جدید است که از عناصر بازیهای دیجیتال در برنامه کاربردی غیر بازی استفاده و راهحلی برای درگیر شدن کارکنان در رفتارهای فردی و اجتماعی پایدار، پیامدهای رفتاری مرتبط با تغییر رفتار کارکنان، توسعه مهارتها و ارتقاء نوآوری میباشد. نتایج نشان میدهد که بازیسازی رفتاری موجب انگیزش کارکنان شده و مشارکت شخصی آنها را تقویت میکند و اگر به صورت هدفمند طراحی گردد منجر به پیامدهای رفتاری اصولی در کارکنان میشود.
Machine summary:
بازي سازي رفتاري ، سازوکاري نوين براي بهسازي رفتار سازماني ١ محبوبه زَيـّاني ١، امير هوشنگ تاج فر٢ چکيده : يکي از چالش هاي مهم سازمان ها، شکاف مشارکت در محيط کار و نحوه ايجاد انگيزش در کارکناني است که کم ترين مشارکت و انگيزه را ذاتاً در فعاليت هاي کاريشان دارند.
بازي سازي رفتاري سازماني که استفاده از عناصر و تکنيک هاي طراحي بازي در محيط کار براي تغييـر رفتارها است ، مبتني بر درس هايي است که از بازيها ياد گرفته ميشود؛ بازيهايي با پاداش بيرونـي و دروني که منجر به مشارکت و افزايش انگيزه بازيکنان ميگردد.
Su & Cheng اصطلاح بازي سازي رفتاري تعريفي ندارد که به طور گسترده پذيرفته شده باشد اما با ايـن حـال ، اکثر آن ها داراي ويژگيهاي مشترکي مانند طرح و پيش برنده بازيهـا و زمينـه کاربردنـد کـه بيشـتر مربوط به رفتارهاي مورد نظر مانند حل مسائل ، شکل دادن رفتار يادگيرندگان ، دست يـابي بـه اهـداف ، خلق ارزش و ساير زمينه ها هستند.
دترينـگ و همکـاران در تعريفشـان از تجربـه روان شـناختي و نتـايج صرف نظر کرده اند (هامري و کي ويست و سارسا١، ٢٠١٤)؛ اما تعريفي که متعلق به ورباخ و هانتر است بازي سازي رفتاري را به عنوان استفاده از عناصر و تکنيک هاي طراحي بازي بـراي انگيـزش کارکنـان جهت مشارکت در رفتارهاي خاصي ميدانند که توسط سيستم بازي تشويق ميشود.
Social motivations to use gamification: an empirical study of gamifying exercise.
The psychological conditions of meaningfulness, safety and availability and the engagement of the human spirit at work.