Abstract:
زمینه و هدف: تمایل به انجام اقدامات سازنده داوطلبانه در سازمان به همسویی ارزشهای ذینفعان مختلف آن بستگی دارد. این پژوهش به بررسی نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی پرداخته است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه گیلان به تعداد 326 نفر است که از میان آنها 177 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با کمک تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از از نرمافزارهای SPSS و لیزرل در قالب است. یافتهها: مسئولیت اجتماعی شرکتی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان رابطۀ معناداری دارد. همچنین درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اثرگذارند و در تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی میانجیگری میکند. نتیجهگیری: تمرکز بر مسئولیت اجتماعی شرکت میتواند کارکنان را با شغل خویش درگیر کند و با رضایت از حضور در سازمان، مشارکتی فعالانه و داوطلبانه برای پیشبرد اهداف سازمانی داشته باشند.
Background & Purpose: Willingness to take voluntary and constructive actions in an organization depends on the alignment of different stakeholders’ values. This study analyzed the effect of corporate social responsibility on organizational citizen behavior through the mediating roles of occupational involvement, job satisfaction, and employee voice. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population included 326 employees working at the National Iranian Oil Refining and Distribution Company in Guilan Province. The simple random sampling method was used to select 177 employees as the statistical sample; the confirmatory factor analysis and the structural equation modeling (SEM) technique were used for data analysis in SPSS and LISREL. Findings: Corporate social responsibility has significant relationships with organizational citizen behavior, occupational involvement, job satisfaction, and employee voice. Occupational involvement, job satisfaction, and employee voice affects organizational citizen behavior and has a mediating role in the effect on corporate social responsibility on organizational citizen behavior. Conclusion: Focusing on corporate social responsibility can involve employees in their jobs so that they can actively and voluntarily participate in organizations with their consent to achieve organizational goals.
Machine summary:
بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان محسن اکبری 1 ، عادل آذر2، ایوبمهدی حاجی محمودلو3، سید حسن آل طه4 چکیده زمینه و هدف: تمایل به انجام اقدامات سازنده داوطلبانه در سازمان به همسویی ارزشهای ذینفعان مختلف آن بستگی دارد.
این پژوهش به بررسی نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی پرداخته است.
بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان.
از این رو سؤال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا مسئولیت اجتماعی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران (منطقه گیلان) بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان این شرکت اثرگذار Reverte et al.
بررسی تأثیر نقش میانجیگری درگیری شغلی در رابطه بین مسئولیت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی و همچنین بررسی تأثیر نقش میانجیگری رضایت شغلی و آوای کارکنان از جمله مسائل و موضوعاتی است که در پژوهشهای پیشین مورد غفلت واقع شده است.
بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش مطالعه تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه گیلان با توجه به نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان است.
در واقع نقش میانجیگری درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان در رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و رفتار شهروندی سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.
The impact of employee perceptions of organizational corporate social responsibility practices on job performance and organizational citizenship behavior: evidence from the Chinese private sector.