Abstract:
زمینه و هدف: شبکههای اجتماعی بر پایۀ اعتماد گسترش یافتهاند و میتوانند با آسانسازی به اشتراکگذاری دانش به یادگیری فردی یاری رسانند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت جمعآوری دادهها پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را معلمان مدارس متوسطه آموزش و پرورش مشهد که در شبکههای اجتماعی عضو هستند تشکیل میدهند که از میان آنها 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادهها نیز از معادلات ساختاری و نرمافزار اموس و اس پی اس اس استفاده شده است. یافتهها: اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر مثبت داشتهاند. اثر مثبت کاربرد شبکههای اجتماعی بر تسهیم دانش و همچنین تأثیر مثبت تسهیم دانش بر یادگیری فردی تأیید شده است. نتیجهگیری: با افزایش اعتماد میانفردی میتوان بستری مناسب برای ترویج استفاده از شبکههای اجتماعی، برای به اشتراکگذاری دانش در میان معلمان فراهم ساخت که نتیجۀ آن ارتقای کیفی نظام آموزشی در مدارس خواهد بود.
Background & Purpose: Developed on the basis of trust, social networks can facilitate knowledge sharing to help individual learning. This study aimed to analyze the effect of emotional and cognitive trust on the use of social networks and knowledge sharing in learning. Methodology: This is an applied survey, in which the statistical population includes the high school teachers of Mashhad who are the users of social networks, and the statistical sample consisted of 375 teachers. The structural equation modeling (SEM) method was used for data analysis in AMOS and SPSS. Findings: Emotional and cognitive trust had positive effects on the use of social networks. It was also confirmed that the use of social networks had a positive effect on knowledge sharing; likewise, knowledge sharing affected individual learning positively. Conclusion: Increasing interpersonal trust can provide proper foundations for promoting the use of social networks to share knowledge among teachers, a process which will improve the quality of education system at schools.
Machine summary:
با توجه به سهولت به وجود آمده به وسیله فناوری نوین اینترنت، اشتراک دانش از طریق اینترنت و جوامع مجازی یکی از بهترین روشهای تسهیم د Edelenbos & klijn Mcallister Affective Cognitive Deutsch Lewis & Weigert Mcdermott یادگیری فردی یادگیری عبارت است از تقویت دانایی به کمک تجارب که از پیگیری امور به دست میآید و به واسطه آن دانشی پایدار ایجاد میشود و فرد یادگیرنده این توانایی را مییابد که هنگام برخورد با موقعیتهای مختلف، رفتاری اثربخش داشته باشد.
از این رو با توجه به مب میتوان گفت: استفاده از شبکههای اجتماعی بر تسهیم د Jeng Tan & Chee Ahmed Child & McGrath Burke & Tulett Bilgihan Balakrishnan & Gan Kulakli & Mahony ارتباط استفاده از شبکههای اجتماعی و یادگیری فردی تحقیقات ین و لی (2011) نشان داد که ادغام شبکههای اجتماعی در محیط یادگیری میتواند در افزایش رضایت فراگیران از دوره، بهبود توانایی یادگیری و نوشتن آنها و تقویت تعامل فراگیران مؤثر باشد (ین و لی، 2011).
از این رو با توجه به مب میتوان گفت: استفاده از شبکههای اجتماعی بر یادگیری فردی از طریق تسهیم د Kiliroor & Valliyammai Boyd & Ellison Zhou & Li Chang Ajjan & Hartshorne Greenhow & Robelia با توجه به مطالب مطرحشده در بالا، مدل مفهومی پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و شناختی بر استفاده از شبکههای اجتماعی و تسهیم دانش بر یادگیری فردی ارائه شده است.