Abstract:
زمینه و هدف: شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای موجود زمینهساز ارتقای مستمر عملکرد سازمانی به شمار میرود و به پیشنیازهای مناسبی هم نیاز دارد. این پژوهش به مطالعۀ نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی میپردازد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری آن شامل مدیران و کارشناسان بانک کشاورزی استان تهران است که از میان آنها 292 به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد است. برای آزمون فرضیهها از آزمون کلوموگروف اسمینروف، همبستگی و برای بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود از تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها: میان نوآوری سازمانی، کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین نوآوری سازمانی از طریق تسهیل و تسریع کارآفرینی سازمانی موجب ارتقای عملکرد سازمان میشود. نتیجهگیری: با ترویج نوآوری در محصول، فرایند و فناورانه امکان پیشگامی، ریسکپذیری و رقابتپذیری سازمان بهبود خواهد یافت و بدین ترتیب شاخصهای عملکرد سازمانی ارتقا خواهند یافت.
Background & Purpose: Requiring appropriate prerequisites, identification and exploitation of existing opportunities can lay the foundations for the continuous improvement of organizational performance. This study analyzes the mediating role of organizational entrepreneurship in the effect of organizational innovation on organizational performance. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population includes the directors and experts of Bank Keshavarzi Iran in Tehran Province. The simple random sampling method was employed to select 292 participants as the statistical sample. A standard questionnaire was used for data collection. The Kolmogorov-Smirnov test and the correlation test were then conducted for hypothesis testing, whereas the path analysis was employed to analyze the causal relationships between the research variables. Findings: There is a positive correlation among organizational innovation, organizational entrepreneurship, and organizational performance. Moreover, organizational innovation improves organizational performance by facilitating and accelerating organizational entrepreneurship. Conclusion: Promoting innovation in products, processes, and technologies will improve the leading role, risk-taking capacity, and competitiveness of organizations. Therefore, organizational performance indices will improve.
Machine summary:
بر این اساس، پژوهش حاضر به مطالعۀ چگونگی و میزان تأثیرگذاری نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی از راه ارتقای کارآفرینی سازمانی پرداخته McFadzean Alegre & Chiva پیشینۀ پژوهش نوآوری سازمانی نوآوری به معنی هر چیز نو و جدیدی است که سازمانها با استفاده از آن میتوانند به تغییرات محیطی پاسخ دهند (هو 1 ، 2011: 120).
از نظر گاث و گینزبرگ (1990) نیز کارآفرینی سازمانی به فرآیند نوسازی سازمان Oslo manual Tid & Bessant Mosleh & Allahyari Bozanjan Ernst Mokaya Apostolos & Zaridis Miles & Covin با دو پدیدۀ متمایز ولی مرتبط با یکدیگر در ارتباط است؛ 1) فعالیتهای نوآورانه و مخاطرهپذیری سازمانی و 2) فعالیتهای نوسازی سازمان برای ارتقای توانمندیهای سازمان برای رقابت (نادکارنی 1 و نارایانان 2 ، 2007: 245).
خلاصه مطالعات انجامشده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مرور پژوهشهای انجام شده در خصوص موضوع پژوهش نشان میدهد با وجودی که اجماع به نسبت زیادی در خصوص نقش مثبت کارآفرینی سازمانی و نوآوری در ارتقای عملکرد سازمانی وجود دارد در خصوص چگونگی این تأثیرگذاری و عوامل میانجی، واسطه و تعدیلگر این رابطه مطالعات چندانی انجام نشده است.
بر ین اساس، پژوهش حاضر با هدف کاهش نسبی این شکاف به بررسی نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری بر ارتقای عملکرد سازمانی پرداخته است.
پژوهش حاضر نقش میانجی کارآفرینی سازمانی را در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی مورد مطالعه قرار داده است.
با وجود نتایج متناقض تحقیقات تجر Sulistyo& Siyamtinah Yongji Baciu & Botezat Talegeta Tuan Megat Tajuddin Atalay آنها قبول دارند که نوآوری سازمانی بر عملکرد تأثیر مثبت دارد.