Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان دانشجومعلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان پردیس شهیدمفتح (تهران) دانشگاه فرهنگیان بوده است که از میان آنها تعداد 247 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از آزمون سلامت عمومی (28-GHQ)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانههای جسمانی رابطه منفی معناداری وجود دارد و آن متغیرها میتوانند تغییرات نشانههای جسمانی را در بین دانشجومعلمان به گونهای معنادار (021/0>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیر خودکارآمدی با اضطراب و بیخوابی رابطه منفی معناداری وجود دارد و متغیرخودکارآمدی میتواند اضطراب و بیخوابی را به گونهای معنادار (005/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی کند. متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی میتوانند اختلال در کارکردهای اجتماعی را به گونهای معنادار (001/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی کنند. همچنین متغیر خودکارآمدی میتواند تغییرات افسردگی را به گونهای معنادار (001/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی کند. با توجه به یافتههای حاصله میتوان نتیجه گرفت که با بکارگیری شیوههایی برای افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان و حمایت اجتماعی از ایشان، میتوان به ارتقای سطح سلامت روان در میان آنها کمک نمود.
The main purpose of this study is to predict the mental health of student Teachers' based on the variables of self-efficacy and social support. Regarding the nature of the subject and the research objectives, the research design is non-experimental and correlation. The statistical population of this study was all student teachers' of Shahid Mofateh campus (Tehran) of Farhangian University. Among them, 247 people were selected by cluster random sampling method. In order to collect the data, General Health Questionnaire (GHQ-28), General Self-efficacy Questionnaire( Shaker et al., 1982) and Social Support Questionnaire (Wax et al., 1986) were used. To analyze the research data, descriptive statistics and inferential statistics (multiple regression) were used. The results of this study showed that there is a significant negative correlation between self-efficacy and social support with physical symptoms, And those variables can significantly predict changes in physical symptoms among the student teachers' (P