Abstract:
هدف :از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری(پرخاشگری، اختلال نافرمانی مقابلهای، اختلال نقص توجه-بیش فعالی) در دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر زرین شهر بود .روش : این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، از میان دانش آموزان پسر دبستان های شهر زرین شهر در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 30 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامههای SNAP- IV و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والد(1964) بود که توسط والدین کودکان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسه یکساعته بازی درمانی (4 جلسه انفرادی و 6 جلسه گروهی) شرکت داده شدند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد مداخله بازی درمانی با رویکرد شناختی - رفتاری توانسته منجر به بهبود معنادار عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون گردد. متغیر مستقل در متغیرهای وابستهی پرخاشگری، نافرمانی مقابله ای و نقص توجه-بیش فعالی به ترتیب 74، 68 و 92 درصد واریانس تغییرات را تبیین مینماید. توان آماری در هر سه متغیر گویای کفایت حجم نمونه در استفاده از تحلیلها را دارد.نتیجه گیری: بنابر یافتههای این مطالعه، روش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری، سبب کاهش نشانههای پرخاشگری، نافرمانی مقابله ای و نقص توجه-بیش فعالی در کودکان مبتلا به این اختلالات میشود و میتوان از این روش در موقعیتهای بالینی و درمانی برای درمان یا کاهش نشانههای این اختلال سود جست.
Aim: The aim of this study was to investigate the effect of
play therapy with a cognitive-behavioral approach on
behavioral problems (aggression, confrontational
disobedience disorder, attention deficit-hyperactivity disorder)
in primary school male students in Zarrinshahr. Method: This
is an experimental study. And a pre-test-post-test design with
a control group was used. For this purpose, using multi-stage
random sampling method, among the male students of
primary schools in Zarrinshahr in the academic year 2017-
2017, 30 people who met the inclusion criteria were randomly
selected and divided into experimental and control groups.
Were appointed. Data collection tools were SNAP-IV
questionnaire and Rutter Form Parent (1964) Behavioral
Problems Questionnaire which was completed by parents of
children in the pre-test and post-test stages. Then, the children
in the experimental group participated in 10 one-hour play
therapy sessions (4 individual sessions and 6 group sessions).
In order to statistically analyze the data, covariance analysis
was used. Data analysis showed that play therapy intervention
with cognitive-behavioral approach could lead to a significant
improvement in the performance of the experimental group
compared to the control group in the post-test phase.
Results:The independent variable in the dependent variables
of aggression, confrontational disobedience and attentiondeficit
hyperactivity disorder explains 74, 68 and 92% of the
variance of changes, respectively. Statistical power in all three
variables indicates the adequacy of the sample size in the use
of analyzes. Conclusion: According to the findings of this
study, play therapy with cognitive-behavioral approach
reduces the symptoms of aggression, coping disobedience and
attention deficit-hyperactivity disorder in children. They
suffer from these disorders and can be used in clinical and
therapeutic situations to treat or reduce the symptoms of this
disorder.