Abstract:
مسئولیت اجتماعی، تعهد تصمیم گیران برای اقداماتی است که به طور کلی علاوه بر تامین منافع خودشان، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم میآورد. در این تعریف، عناصر چندی وجود دارد: اولا، مسئولیت اجتماعی یک تعهد است که موسسات باید در قبال آن پاسخگو باشند. ثانیا، موسسات و سازمانها مسئول هستند که از آلوده کردن محیط زیست، اعمال تبعیض در امور استخدامی، بی توجهی به تامین نیازهای کارکنان خود، تولید کردن محصولات زیان آور و نظایر آن که به سلامت جامعه لطمه میزنند بپرهیزند. لذا هدف از این مطالعه، بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی راهبردی با عملکرد مالی و ضریب واکنش به سود شرکتها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، جز پژوهشهای همبستگی محسوب میشود. نمونه آماری شامل 109 شرکت در طول سالهای 1389 تا 1396 می باشد. برای سنجش مسئولیت اجتماعی راهبردی از شاخص کارول (1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون پنل و نرم افزار Eviews استفاده شد. نتایج نشان می دهد مسئولیت اجتماعی شرکتها بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام تاثیر معناداری ندارد. مسئولیت اجتماعی شرکتها بر بازده دارایی ها تاثیر مثبت میگذارد و مسئولیت اجتماعی بر ضریب واکنش به سود، تاثیر مثبت میگذارد.
Social responsibility is the commitment of decision makers to actions that improve the well-being of the community in addition to serving their own interests. There are several definitions to this definition: First, social responsibility is a commitment that institutions must be held accountable for. Secondly, institutions and organizations have a duty to prevent environmental pollution, discrimination in employment, neglect to meet the needs of their employees, the production of harmful products, and other things that harm the health of the community. The purpose of this study was to investigate the relationship between strategic social responsibility with financial performance and corporate profitability in listed companies in Tehran Stock Exchange. The purpose of this study is correlational in terms of purpose and data collection. The sample consisted of 109 companies in 2010-2017. The Carroll Index (1979) was used to measure strategic social responsibility. Regression panel and Eviews software were used for data analysis. The results show that corporate social responsibility has no significant effect on market value to stock value. Corporate social responsibility has a positive effect on return on assets and social responsibility has a positive effect on profitability.