Abstract:
انسان در نگاه سند تحول بنیادین از جایگاه رفیعی برخوردار میباشد؛ چرا که از انسان به عنوان یک تربیت پذیر فعال یاد میشود و در تمام سند به جای واژه تربیت کردن از واژه تربیت شدن استفاده شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی است و با گردآوری دادهها از متون مرتبط با موضوع، ویژگی انسان در طراز جمهوری اسلامی ایران را از نگاه سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار داده است. در این مقاله ابتدا به مفهوم شناسی تعلیم و تربیت و نسبت سنجی آن پرداخته شده و در ادامه با بررسی ویژگیهای تربیت و تعلیم از منظر سند بنیادین تحول اشاره نموده سپس اهداف کلان را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهشهای صورت گرفته شده، بر این مطلب تاکید دارد که سند تحول بنیادین در پی تربیت انسان برتر در ابعاد مختلف از جمله انسان خلاق، متخلق به اخلاق الهی، مثبتگرا، امیدوار به آینده، ظلم ستیز و عدالتگسترمی باشد و نظام تعلیم و تربیت و مدارس موظف به فراهم نمودن شرایط لازم برای رسیدن به اهداف میباشند. میباشد.
Machine summary:
5-انواع تربیت با توجه به نوع سازمان دهی و اعتبار قانونی 5-1) تربیت رسمی: بخشی از فرایند تربیت است که به شکل قانونی، سازماندهی شده(دارای مخاطبان مشخص و اهداف، ساختار و برنامه معین)-ضمن حفظ انعطاف پذیری (بر حسب خصوصیات متربیان)- در جهت آماده سازی متربیان برای تحقق مراتب حیات طیبه در ابعاد مختلف، متناسب با نیاز های متنوع جامعه، طراحی و اجرا شده و پس از کسب شایستگی های لازم(جهت درک موفقیت خود و دیگران و اصلاح مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی) به اعطای مدرک معتبر(گواهی نامه ناظر له موفقیت متربیان در کسب این گونه شایستگی ها) می انجامد.
1) انطباق با نظام معیار اسلامی 2) اولویت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی 3) ارتباط با خداوند و تکیه بر تدابیر ربوبی او 4) تدریج و تعالی مرتبتی 5) عقل ورزی 6) اعتدال 7) سندیت و مرجعیت مربیان 8) حفظ و ارتقای آزادی متربیان 9) حفظ و ارتقای کرامت 10) عدالت تربیتی 11) یک پارچگی و انسجام 12) پویایی و انعطاف پذیری (ضمن حفظ اصول) 13) تعامل همه جانبه 14) مشارکت و هماهنگی 15) پاسخ گویی و نظارت 16) تقدم مصالح تربیتی 17) توجه به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی 18) آینده نگری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی نهادی است اجتماعی و فرهنگی و سازمان یافته که به عنوان مهم ترین عامل انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران، مسئولیت آماده سازی دانش آموزان جهت تحقق مرتبه ای از حیات طیبه در همه ابعاد را بر عهده دارد که تحصیل آت مرتبه برای عموم افراد جامعه لازم یا شایسته باشد.