Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگوهای ارتباطی (شنود، بازخورد و کلامی) در دختران نوجوان دارای خودزنی و عادی صورت گرفت. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای(مورد-شاهدی) بود که به صورت گذشته نگر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول شهرانزلی در سال تحصیلی 1397-1398 و همچنین نوجوانان ارجاع داده شده به اورژانس بیمارستان شهر انزلی بودند. حجم نمونه مورد مطالعه 60 نفر (30 نفر دارای خودزنی، 30 نفر بدون خودزنی) بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات الگوهای ارتباطی و همه مولفه های آن(الگوی شنود، الگوی بازخورد و الگوی کلامی) در دختران نوجوان دارای خودزنی کمتر از دختران عادی می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از پایین بودن متغیر مورد مطالعه در دختران نوجوان دارای خودزنی بوده و نیازمند برنامه های به منظور افزایش و بهبود این متغیر می باشد.
Machine summary:
مطابق تحقیقات انجام شده، ویژگیهاي زیستی، چرخهي رشد، موقعیت اجتماعی-اقتصادي، ویژگی هاي خانوادگی، تاثیر همسالان و الگوهای ارتباطی خود افراد از جمله عوامل مهمی هستند که در فعالیت 10 Creatsas & Hassa"/>t="- Cre - Juan-Pablo & Stefan - Garber & Martin - high-risk behaviors - Hale, Fitzgerald & Viner - Muehlenkamp - Pokroy & Marcovich - Mc Kay & Kulchycky & Danyko - world health organization - O'Brien - Creatsas & Hassa الگوهای ارتباطی به منزله آن دسته از مهارتهایی هستند که به واسطه آنها افراد میتوانند درگیر تعامل های بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ یعنی طی آن، اطلاعات، افکار و احساس های خود را از راه مبادله کلامی و غیر کلامی با یکدیگر در میان میگذارند(هارگی و دیکسون 1 ، 2004).
4 c"/>c"/> و همکاران(2014) در تحقیقی نشان دادند که خانواده های که والدین سبکهای طردکننده دارند، فرزندانشان بیشتر به خودآسیب زنی فکر می ک > در نهایت با توجه به افزایش معضل خودزنی در بین نوجوانان، و وجود نتایج ضد و نقیض در خصوص نقش متغیرهای روانشناختی در افراد دارای خودزنی، بررسی دقیق نقش عوامل روانشناختی در این خصوص بسیار مهم میباشد.
روایی و پایایی این پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در مطالعه رئیسی تأیید شده است و در پژوهش درامانی(1391) ضرایب آلفای کرونباخ در تعیین همسانی درونی ابعاد سه گانه پرسشنامه مهارتهای ارتباطی برای مولفه مهارت کلامی 68/0، مهارت شنود 57/0 و مهارت بازخورد 60/0 به دست آمده - Hargie & Dixon - Buckman - Reininger - Matejevic - Barton questionnaire of communication skills به منظور گردآوری داده ها بعد از کسب مجوزهای لازم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل مبنی بر اجرای پژوهش حاضر، به اداره آموزش و پرورش و بیمارستان شهرانزلی مراجعه شد.