Abstract:
تفسیر عصری از مهمترین رویکردهای تفسیری است که خاستگاه آن پاسخگویی به نیازهای معاصر انسان بر اساس عرضۀ این نیازها به قرآن میباشد. بررسی این رویکرد در یک قالب خاص یا یک دورۀ زمانی مشخص، میتواند در زمینۀ شناخت ماهیت و آگاهی از جایگاه، نقش و تاثیرگذاری آن مفید واقع شود. بهرغم اهمیت تفسیر عصری، این رویکرد تاکنون به شکل شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. از این جهت، در پژوهش حاضر تلاش شده با مطالعۀ موردی و بررسی تفاسیر موضوعی منشور جاوید، معارف قرآن، پیام قرآن و تفسیر موضوعی قرآن کریم این پرسش بررسی شود: تفسیر عصری در تفاسیر موضوعی معاصر از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ بر اساس یافتههای پژوهش که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه و بررسی منابع تفسیری مورد نظر انجام گرفته، روشن گردید که تفسیر عصری از مهمترین رویکردها و دغدغههای مفسران موضوعی است که در مجموعههای تفسیری مورد نظر نیز بازتاب دارد و این رویکرد در منابع بررسی شده از ویژگیهایی همچون: نگرش فراگیر به موضوعات قرآن، طرح نظاممند موضوعات، نگرش طولی به موضوعات، جامعنگری در طرح موضوع، طرح موضوعات برونقرآنی و توجه به علوم انسانی برخوردار میباشد.
Modern interpretation is one of the most important interpretive approaches that originates from responding to contemporary human needs based on the supply of these needs to the Qur'an. Examining this approach in a specific format or a time period can be useful in recognizing the nature and awareness of its position, role and influence. Despite the importance of modern interpretation, this approach has not been properly considered. Therefore, in the present research, by case study and examining the thematic interpretations, Qur'an teachings, Qur'an message and the thematic interpretation of the Holy Qur'an, this question should be examined: What are the characteristics of contemporary interpretation in contemporary thematic interpretations? Based on the research findings, which was carried out using qualitative method analysis and review of the interpretive sources, it became clear that contemporary interpretation is one of the most important thematic commentators' approaches and concerns which are reflected in interpretive collections. In the reviewed sources, this approach has features such as: comprehensive view to Qur'anic issues, topics systematic design, longitudinal view to the topics, comprehensiveness of topic design, extracurricular topics and attention to humanities.