Abstract:
نجواها جزو لاینفک گونه های ادبیات، از جمله ادبیات حماسی و اساطیری است. می توان گفت یکی از شگردهای عالی شاعران دربیان داستان ها، درون کاوی قهرمانان از طریق بازگفت اندیشه های درونی آن هاست.
فردوسی، شاعرسترگ حماسه سرای ایران، گاهی تلاش کرده است، از طریق درون کاوی شخصیت های داستان، برای ایجاد هیجان بیشتر در مخاطب و نیز تحلیل کردارهای قهرمانان، به تصویر ذهنیات آنان بپردازد و پنداشت های آنان را بر زبانشان جاری سازد.
استفاده از این روش، که یکی ازشگردهای هنرین این شاعر بزرگ است، موجب گردیده که هم به معرفی دقیق تر قهرمانان توفیق یابد، هم جوانب مختلف داستان ها را بررسی کند و هم مخاطب را آماده ی پذیرش کرداری کند که از قهرمان داستان سرخواهد زد.
در نوشتارحاضر، نویسنده تلاش کرده است، سه داستان تراژدیک ایرج، سهراب و سیاووش راکه فردوسی با درون کاوی قهرمانان آن ها و بیان اندیشه های درونی آنها، بسترسازی مناسب برای شکل گیری آن داستان ها فراهم ساخته است، تحلیل و بررسی کند.
Whispers are an integral part of literary genres، including epical and mythological genres. It can be said that one of the poets’ techniques in telling stories is the introspection of the heroes through retelling their internal thoughts. Ferdowsi، the great Iranian epic poet، has sometimes tried to create more excitement in the audience through the introspection of the characters in the story to describe their mentalities and have them put their thoughts into words. The use of this method، a technique used by Ferdowsi، has made him successful in introducing the heroes more exactly and helped him to examine the various aspects of the stories and to prepare the audience for the acceptance of the heroes’ deeds. In this article، the author has made an attempt to analyze three tragic stories of Iraj، Sohrab، and Siavash، through the introspection of the heroes، telling their internal thoughts and preparing the grounds appropriately for the formation of these stories.
Machine summary:
مـي تـوان گفـت يکـي از شـگردهاي عـالي شـاعران دربيـان داسـتان هـا، درون کـاوي قهرمانـان از طريـق بازگفـت انديـشه هـاي درونـي آن هاست فردوسي ، شاعرسترگ حماسه سراي ايـران ، گـاهي تـلاش کـرده اسـت ، از طريـق درون کـاوي شخـصيت هـاي داسـتان ، بـراي ايجـاد هيجـان بيـشتر در مخاطب و نيز تحليل کردارهاي قهرمانان ، به تصوير ذهنيات آنـان بپـردازد و پنداشت هاي آنان را بر زبانشان جاري سازد ۰۹۱۷۷۰۱۵۳۸۳ استفاده از ايـن روش ، کـه يکـي ازشـگردهاي هنـرين ايـن شـاعر بـزرگ است ، موجب گرديده که هم به معفي دقيـق تـر قهرمانـان توفيـق يابـد، هـم جوانــب مختلــف داســتان هــا را بررســي کنــد و هــم مخاطــب را آمــاده ي پذيرش کرداري کند که از قهرمان داستان سرخواهد زد در نوشتارحاضر، نويسنده تلاش کرده است ، سه داستان تراژديـک ايـرج ، سهراب و سـياووش راکـه فردوسـي بـا درون کـاوي قهرمانـان آن هـا و بيـان انديشه هاي دروني آنها، بسترسازي مناسب براي شکل گيـري آن داسـتان هـا فراهم ساخته است ، تحليل و بررسي کند مأخذ ابياتي که نگارنده در اين پژوهش از آن ها استفاده نمـوده اسـت از کتاب شاهنامه به تصحيح دکتر سعيد حميديان مي باشد.