Abstract:
با توجه به بندهای 2,5,20,1 و 21 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم
رهبری، راهبردهای سازمان فنی و حرفه ای بر طراحی و استقرار نظام جامع مهارت و فناور ی،
ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و افزایش منزلت اجتماعی مهارت آموختگان، توسعه مشاوره
آموزشی و شغلی در کلیه مراکز آموزش فنی و حرفه ای، فراهم نمودن سازو کارهای لازم بر ای
بهره برداری متقابل از اعتبار گواهینامه ها و مدارج علمی نظام آموزش غیررسمی و رسمی کشور،
توسعه مشارکت با بخش های عمومی و دولتی، استفاده بهینه از منابع مالی، بسترسازی مناسب
جهت ارزیابی آموزش های مهارتی و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان و... قرارگرفته است.
بنابراین در این تحقیق تلاش می شود اولا مزیت های نسبی استان شناسایی شود و سپس به آنها با
توجه به سازگاری بیشتر با رویکردهای اقتصاد مقاومتی امتیاز داد. پس ازآن به سازمان فنی و
حرفه ای توصیه می شود که مهارت های فنی و حرفه ای را به صورت عملی به سوی آن ظرفیت
سوق دهد و با به کارگیری این آموزش ها موجبات اشتغال و تولید را فراهم نمود. نتایج نشان
می دهد که 19 زیربخش اقتصادی هم دارای مزیت نسبی بوده و هم با رویکردهای اق تصاد
مقاومتی منطبق هستند؛ 6 زیربخش دارای مزیت نسبی ولی با رویکردهای اقتصاد مقاومتی
سازگار نیستند؛ 6 زیر بخش فاقد مزیت نسبی و منطبق با اقتصاد مقاومتی هستند و 29 زیر بخش
دیگر فاقد هر دو مورد بوده اند.
According to the articles 1, 2, 5, 20, and 21 of the General Policies of
Eghtesad-e-Moghavemati from the point of view of the Supreme
Leader, the strategies of the Technical and Vocational Organization are
based on the design and deployment of a comprehensive system for
skills and technology, promotion of skill-training culture and
enhancement of the social status of the trainees, development of the
Educational and vocational consultation in all of the Organization’s
centers, provision of the necessary mechanisms to utilize the credit of
the certificates and scientific degrees of the country's formal and
informal education system in a reciprocal manner, increasing the
contribution to the public and government sectors, optimal use of
financial resources, laying the appropriate groundwork for the
evaluation of skill-based training and tracking the employment of the
trainees. So in this study, we first try to identify the comparative
advantages of the Province and then rank them based on their better
compliance with the approaches of Eghtesad-e-Moghavemati. Then we
recommend to Organization to practically approach the technical and
professional skills toward the capacities, and lay the groundwork for
employment and production by making the training applicable. The
results show that the 19 economic sub-sectors have a comparative
advantage and are compliant with Eghtesad-e-Moghavemati’s
approaches. 6 sub-sectors have the comparative advantage but are not
compliant with Eghtesad-e-Moghavemati’s approaches. And 6 subsectors
lack the comparative advantage but are compliant with
Eghtesad-e-Moghavemati, and the other 29 sub-sectors lack both the
comparative advantage and compliance with Eghtesad-e-
Moghavemati’s approaches.
Machine summary:
تدوین سند اقتصاد مقاومتی برای آموزش های سازمان فنی و حرفهای استان ایلام تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٧/۶ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٧/٣٠ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ احمدرضا عالی * چکیده با توجه به بندهای ١، ٢،٥،٢٠ و ٢١ سیاست هـای کلـی اقتصـاد مقـاومتی از منظـر مقـام معظـم رهبری ، راهبردهای سازمان فنی و حرفهای بر طراحی و استقرار نظام جامع مهـارت و فنـاوری ، ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و افزایش منزلت اجتماعی مهـارت آموختگـان ، توسـعه مشـاوره آموزشی و شغلی در کلیه مراکز آموزش فنی و حرفهای ، فراهم نمودن سـازوکارهای لازم بـرای بهره برداری متقابل از اعتبار گواهینامه ها و مدارج علمی نظام آموزش غیررسمی و رسمی کشور، توسعه مشارکت با بخش های عمومی و دولتی ، استفاده بهینه از منـابع مـالی ، بسترسـازی مناسـب جهت ارزیابی آموزش های مهارتی و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان و...
شاخص مزیت نسبی تولید زیربخش های اقتصادی استان ایلام (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : محاسبات محقق در جدول پیش گفته زیربخش هایی که از عدد یـک بیشـتر ه سـتند دارای مزیـت نسـبی ه سـتند (ردیف ١ الی ١۶) و زیربخش های زراعت و باغـداری ، سـاخت منسـوجات ، سـایر سـاختمان ه ا، آموزش عالی دولتی و خصوصـی ، بهداشـت و درمـان دولتـی و خصوصـی ، تفریحـی ، فره نگـی و ورزشی نزدیک به عدد یک می باشد که با توجه بیشتر به آنها، امکان تبدیل شدن آنها به مزیت نسبی استان وجود دارد و به نوعی دارای مزیت نسبی ه ستند (ردیـف ١٧ الـی ٢۵).
زیر بخش های دارای مزیت نسبی و مطابق با رویکردهای اقتصاد مقاومتی (به تصویر صفحه رجوع شود) ه مان طورکه از جدول ٢ قابل مشاه ده است بیشترین مقدار مربوط به دامداری ، مرغداری ، پـرورش کرم ابریشم و زنبورعسل و شکار می باشد و کمترین مقدار آموزش ابتـدایی دولتـی کـه مقـدار آن ١۵/٨ ١.