Abstract:
یکی از شبهات قرآنی که توسط دکترسروش مطرح شده شبهه: "محمد (ص) راوی رویای رسولانه" است. وی آیات قرآن کریم را رمزآلود دانسته، وحی را خواب و خیال عارفانه رسول اکرم (ص) تعریف میکند. وی جهت اثبات سخن خود به اشعار مولوی و گزارههایی از عرفا استشهاد و قصههای قرآن را نمادین و رمزی تلقی کرده، و تناقضنماییهای متن برخی آیات قرآن را شاهد میآورد. مقاله پیش رو تلاشی است که ادله رد و نقد این شبهه را برگرفته از آیات، روایات، عقل و علم (جغرافیای تاریخی)؛ طرح میکند. در این پژوهش ابتدا به هفت فراز سخن دکتر سروش اشاره و به آن پاسخ داده شده است. سپس به تناقض نظریة "رویا انگاری وحی" با پنج دلیل عام دیگر پرداخته شده است. این پنج دلیل در دو محور برون متنی (غیرقرآنی)؛ و درون متنی (قرآنی) سامان یافتهاند. ادله غیرقرآنی شامل شواهد تاریخی و حدیثی است که در دو مورد ارائه میشود: مشاهده آثار فیزیکی وحی توسط اطرافیان و عصمت پیامبر. سه دلیل قرآنی عبارتند از: تفاوت وحی با رویا و مکاشفه؛ عتاب و تهدید پیامبر توسط خداوند در آیات قرآن و امّی بودن پیامبر (ص).
One of the Qur'anic doubts which is raised Dr. Soroush, is the doubt: “Muhammad (PBUH) is a narrator of the dream.” He defines the verses of the Holy Qur'an as a decoded revelation and defines the mystical imagination of the holy prophet (PBUH). In order to prove its speech into Rumi's poems and propositions of mystics, the Qur'anic tales are symbolic and symbolic, and witness contradictions of some verses of the Qur'an. In this article, there is an attempt to argue and criticize this doubt about, narratives, wisdom, and ultimation (historical geography). In this research, first, the seven overs of Dr. Soroush's speech are mentioned and answered. Then, the contradiction of the theory of “revelation dreams” with five other general reasons is mentioned. These five reasons in two axes of the non-Quranic and the Quranic have been organized. The non-existent evidence includes historical evidence, and the hadith that are presented in two cases: observing the physical effects of revelation by the surroundings, the certificate of Prophet on the receipt of revelation by the Prophet (PBUH), the Prophet's infallibility, and the distress of the Quranic revelation . Three Quranic Reasons include: Differences of revelation with dreams and practice; the rebuke and threat of the Prophet by God in the verses of the Qur'an and Prophet illiteracy.