Abstract:
هدف: امروزه سکوت تنها در سطح سازمان مطرح نبوده، بلکه میتوان در سطح گستردهای همچون جامعه مورد بررسی قرار داد. هدف از نگارش پژوهش حاضر، استخراج الگوی استراتژی سکوت براساس آموزههای نهجالبلاغه است.روش: این پژوهش از حیث هدف، جزء تحقیقات توسعهای طبقهبندی شده و از حیث جمعآوری دادهها، کیفی است و با روش تحلیل مضمون و از طریق واکاوی متن نهجالبلاغه انجام شده است.یافتهها: در پژوهش حاضر با کمک نرم افزار Maxqda، 253 کد متناسب با موضوع شناسایی شد که منجر به تولید 11 مضمون سازماندهنده و نهایتاً در 3 مضمون فراگیر جمعبندی شد و الگوی شبکه مفهومی آن شکل گرفت.نتیجهگیری: براساس سخنان گرانقدر امام علی (ع)، مولفههای سکوت با توجه به مضامین سازماندهنده در سه مضمون فراگیر، سکوت تدافعی، سکوت مطیع و سکوت برای مصالح جمعی قابل طبقهبندی میباشند.
Today, the concept of silence has not only been raised at the level of the organization, but can be explored at a broad level such as society. The objective of this study was to extract a model of silence strategy based on the teachings of Nahj al-Balagha. This study is classified as a development research in terms of purpose, and is qualitative in terms of data collection, and has been done through a content analysis method and the analysis of the text of Nahj al-Balagha. In the present study, 253 code tailored to the topic were identified using MAXQDA software, which resulted in the production of 11 organizing themes and finally summarized into 3 general themes, and its conceptual grid model was formed. Based on the precious words of Imam Ali (as), the components of silence can be categorized according to the organizing themes into three general themes of defensive silence, obedient silence, and altruistic silence for collective interests.
Machine summary:
اين پژوهش ، درصدد است تا مفهوم سکوت سازماني را در يکي از غني ترين منابع اسـلامي يعني نهج البلاغه که بعد از قرآن کريم بزرگترين منبع اسلامي براي مسلمانان اسـت ، بررسـي نمايد.
پژوهش فعلي بااستفاده از روش تحليل مضمون به دنبـال پاسـخگويي بـه ايـن سـوال است که براساس آموزه هاي نهج البلاغه ، سکوت شامل چه ابعـاد و مصـاديقي مـي شـود و الگوي آن چگونه است .
فرهادي و همکاران (١٣٩٤) در پژوهشي بيان کرده انـد کـه سـازمان هـاي يادگيرنـده از طريق شناسايي ويژگي هاي فردي و شخصيتي افراد براي واگذاري مسئوليت به آنها، تـدوين آيين نامه هايي براي حمايت از نظريات کارکنان و تشـويق کارکنـان بـه ارائـه نظـرات ، مـي توانند در کاهش سطح سکوت سازماني مـوثر باشـند.
مضامين فراگير در سکوت در نهج البلاغه مضامين فراگير مضامين سازمان دهنده قانون گرايي اطاعت از دستورات خداوند سکوت مطيع (تسليم ) اجراي عدالت نبود دانش و آگاهي سخن حکيمانه استراتژي سکوت سکوت براي مصالح جمعي انتقاد سازنده حفظ وحدت امر به معروف و نهي از منکر ظلم ستيزي سکوت تدافعي قدرت طلبي و جاه طلبي افراط و تفريط در دين مبين اسلام و آموزه هاي اسلامي معيار درستي هر عملي فقط رضـايت خداونـد مي باشد و اين معيار در همه مراحل زنـدگي پيـامبر گرامـي اسـلام و حضـرت علـي (ع ) و فرزندان بزرگوار ايشان رعايت شده و مورد تاکيد ايشان بوده است .
٧. ترسيم الگو بعد از مراحل کدگذاري، انتخاب مضامين اصلي و سازمان دهنده و فراگيـر ، ترسـيم الگـوي استراتژي سکوت با توجه به آموزه هاي نهج البلاغه در شکل ذيل ارائه شده است .