Abstract:
رسانههای اجتماعی مجازی بهطور فزایندهای برای برقراری ارتباط، یادگیری و همکاری مورداستفاده قرار میگیرند و برای برخی از افراد به یک عادت بالقوه مشکلساز و اعتیادآور تبدیل شدهاند. از این رو، شناسایی علل گرایش افراد به این شبکهها ضرورت دارد.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل گرایش جوانان به شبکههای اجتماعی مجازی به روش پدیدار شناختی تفسیری انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دختران و پسران عضو شبکههای اجتماعی شهر زنجان بودند. نمونه بررسی شده 15 نفر از جامعه موردنظر بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمهساختار یافته قرار گرفتند. دادههای کیفی به دست آمده گردآوری، ثبت، کدگذاری و طبقهبندی شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد.
تحلیل تجارب مشارکتکنندگان در مصاحبهها نشان داد 13 عامل جذابیت و تازگی، احساس تنهایی، هیجانخواهی، سرکوب مشکلات فردی، حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، ابراز وجود، سرگرمی و وقتگذرانی، آموزش و یادگیری، اطلاعرسانی و اطلاعگیری، تجارت الکترونیکی، همنوایی گروهی و صرفهجویی در گرایش جوانان به شبکههای اجتماعی مجازی موثر بوده اند.
بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد میشود دختران و پسرانی که به شبکههای اجتماعی مجازی اعتیاد دارند مورد ارزیابی روانشناختی قرارگیرند، مشکلات آنها از قبیل احساس تنهایی و سرکوب درمان شود و هیجانخواهی آنها با روشهای دیگری تعدیل گردد.
علاوه بر آن علل گرایش مثبت جوانان مانند حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، آموزش و یادگیری، اطلاعرسانی و اطلاعگیری، تجارت الکترونیکی و صرفهجویی از طرف خانوادهها و نهادهای اجتماعی مورد توجه و تقویت قرار بگیرد.
Social media is increasingly being used for communicating, learning, collaborating, and for some people has become a potential problematic and addictive habit. Therefore, identifying the causes of people's tendency to network is essential. The study is to identify the causes of youth tendency to virtual social networks and is a qualitative study with interpretive phenomenology. The population were the girls and boys from social networks in Zanjan city. The sample reviewed 15 people of the research community were selected with based purposeful sampling method and snowball technique and was done with them semi-stracture interview. Qualitative data were collected, recorded, coded and categorized. The data were analyzed using Colaizzi method. The analysis of participants' experiences in interviews revealed 13 factors including attractiveness and novelty, loneliness, sensation seeking, suppressing personal problems, maintaining and continuity intimate relationships, facilitating interpersonal relationships, self-expression, entertainment and spending time, training and learning, Information and information seeking, electronic commerce, conformity, frugality youth tendency to virtual social networks have been effective. Based on the results, it is suggested that girls and boys who are addicted to virtual social networks be psychologically evaluated and their problems such as loneliness and suppression be treated, and sensation seeking be moderate in other ways. In addition, the causes of positive youth tendency such as maintaining and continuity intimate relationships, facilitating interpersonal relationships, teaching and learning, information and information acquisition, electronic commerce and conformity by families and social institutions are addressed and reinforced.
Machine summary:
Ye, Zhao, Nguyen & Wang Sharag-Eldin, Spitzberg & Wu Twenge, & Martin Kelly, Zilanawala, Booker, & Sacker Campbell Campbell منجر به افسردگی (پری مارک، سوانیر، گیورگیپولاس، آلاند و فاین 1 ، 2009؛ مککرا، گتینگس 2 l"/>l"/> ، 2017؛ ویدال، لاکس 3 Platt"/>Platt"/>، 2020) 4 ; Inkster"/>; Inkste 5 amp; Grealish"/>amp; Grealish"/> 2020 ربران 6 ermination theory"/>ermination theory"/>، نیاز به شایسته بودن، اقتدار و ارتباط، در گرایش کاربران به شبکههای اجتماعی مؤثر هستند، علا 7 ext=" neuroticism"/>ext=" neuroticism"/>، خودشیفتگی)، شناخت (افکار خودآیند، عزت نفس)، یادگیری (تقویت، یادگیری اج 8 yuni & Maksum"/>yuni & Maksum"/>، 2020) از عوامل مؤثر دیگر هستند.
یافتههای پژوهش بشرپور، دشتی و عطادخت (1395) نشان داد که دو ویژگی شخصیّتی خودشیفتگی و خود ابرازگری در وابسته شدن به شبکههای اجتماعی آنلاین، نسبت به افراد Primack, Swanier, Georgiopoulos, Aland & Fine McCrae, Gettings & Purssell Vidal, Lhaksampa, Miller & Platt Toseeb & Inkster Keles, McCrae & Grealish self-determination theory neuroticism Wahyuni & Maksum Cameron & Mascarenas Marengo, Poletti & Settanni Skues, Williams & Wise Ryan, Tracii, Xenos & Sophia Amichai-Hamburger, & Vinitzky Orr, Ross, Sisic, Arseneault & Simmering Khang, Kim & Kim Shen, Brdiczka & Liu مشخص شد که تسهیل در روابط بین فردی فعلی، احیای روابط قدیمی، ایجاد و حفظ روابط با دوستان از علل گرایش کاربران جوان شهر تهران به شبکههای اجتماعی است..
در ادامه شواهدی از مصاحبه شوندگان در این زمینه ارائه : شاهد 1: «از دیدن مطالب خندهدار و جوکها خوشحال میشم، میخندم و برای مدتی از مشکلاتم و فکر کردن به آنها دور میشوم و استرسی که دارم برطرف م شاهد 2: «در کل حسّ خوبی دارم، چون از وقتی که از شبکهها استفاده میکنم، مشکلات sensation seeking Zhang, Qu, Tao & Xue Zuckerman suppress the problem Peck & Whitlow روزمرهام را فراموش میکنم و آرامش پیدا میکنم».