Abstract:
رویا پردازی مطلوب یکی از نیازهای مدیران و سازمانهای امروزی در جهت توسعه خلاقیت و کارآفرینی در سازمانها و همچنین ارتقای پویایی آنها میباشد. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل رویا پردازی مطلوب مدیران سازمانهای ورزشی طراحی گردیده است. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل نخبگان حوزه مدیریت ورزشی بود که بدین منظور تعداد 13 نفر بر حسب روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. جامعه آماری بخش کمی تحقیق را کلیه مدیران ورزشی آگاه به موضوع تحقیق به تعداد 90 نفر تشکیل میدادند که بر اساس روش نمونهگیری کلشمار تمامی آنان به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه -ساختار یافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان و روش تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/ 0= α). در بخش تجزیه و تحلیل کمی تحقیق، از روش معادلات -ساختاری با رویکرد پیالاس استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشانگر 8 عامل هدفگذاری مناسب، قدرت تجسم، کنترل احساسات، شناخت محیط، تسلط بر قوانین، ارزشها و استانداردها، عملیاتینمودن اهداف، شناخت فرصتهای جدید و توان مدیریتی در رویا پردازی مطلوب مدیران موثر بود که قدرت تجسم با میزان تاثیر 970/ 0 مهمترین عامل تبیین کننده رویا پردازی مطلوب به دست آمد.
با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد با افزایش آگاهی مدیران سازمانهای ورزشی از آینده متصور از ورزش در سطح جهانی، در جهت رویا پردازی مطلوب آنان جهت هماهنگ نمودن سازمانهای ورزشی با این تغییرات اقدام شود.
Desired dreaming is one of the needs of today's managers and organizations to develop creativity and entrepreneurship in organizations as well as to enhance the dynamics of organizations. This issue has led to the present study with the aim of designing a model of desirable dreaming factors for managers of sport organizations. The research method was mixed (qualitative-quantitative). The statistical population included the elite in the field of sport management in the qualitative section. The statistical population of the quantitative research section was all 90 sport managers aware of the research subject and all of them were identified as the sample by the method of sampling. The research tools were a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. The validity of the questionnaire was evaluated according to experts' opinion and factor analysis method. The reliability of the questionnaire was also assessed using Cronbach's alpha (α = 0/83). In the quantitative analysis part of the research, the structural-equation method with the pls approach is used.
The results showed that eight factors were identified in desirable dreaming: appropriate targeting, visualization power, emotion control, environmental recognition, mastery of laws, values and standards, operationalization of goals, recognition of new opportunities and management capability. Also, visual power with an impact rate of 0/970 is the most important predictor of desirable dreaming.
According to the results, it is suggested that by increasing the awareness of managers of sport organizations about the future of sport in the world, they will be able to dream their goal by coordinating sport organizations with these changes.
Machine summary:
این وضعیت به علت برخی شرایط از جمله: تغییرات روانی شخص مدیر بر اثر گذشت سالیان عمر، نگرانی ها و اضطراب های شخصی مدیر و برخی عوامل سیستمی مانند نهادن تمامی بار مسئولیت تصمیم گیری ها بر دوش مدیر و مسئولیت گریزی کارکنان، گسترش چاپلوسی در سازمان و سپری شدن عمر طبیعی سازمان می ب 8 n"/>n"/>، 2018: Kim Fahlen & Stenling Wagstaff Salo Iwamoto Kim Hill Chan رویا پردازی یکی از مسائل مهم در سازمان های امروزی و مورد نیاز تمامی مدیران می باشد (اخمتشین 1 و همکاران، 2018:، 354).
تحقیق حاضر همچنین نشان داد که شناخت محیط به عنوان عاملی مهم در جهت رویا پردازی مطلوب مدیران سازمان های ورزشی مشخص می باشد.
Modeling the Factors Affecting Ideal Dreaming of Sport Organizations Managers Gholam Reza Amani Shalamzari Ph. D.
, Full Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran Ali Zarei Ph. D.
, Full Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran Received:18 May 2019 Accepted:4 Jul. 2019 Desired dreaming is one of the needs of today's managers and organizations to develop creativity and entrepreneurship in organizations as well as to enhance the dynamics of organizations.
This issue has led to the present study with the aim of designing a model of desirable dreaming factors for managers of sport organizations.
Key Words: Dreams, Creativity, Manager and Sport Organizations