Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش تعاملی پلیس راهور با نهاد شهرداری در ارتقای انضباط ترافیکی از طریق تعامل پلیس راهور و شهرداری در شهر همدان صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل کارشناسان شهرداری و پلیس راهور میباشد. با توجه به این که جامعه آماری محدود میباشد، روش نمونه-گیری به صورت تمام شماری بوده، و به ترتیب از همه کارشناسان، اطلاعاتی أخذ شد. روش گردآوری اطلاعات نیز اسنادی(منابع مکتوب، اینترنت، نقشه و ...) و پیمایشی (پرسشنامه ) بوده است. پس از گردآوری اطلاعات، دادههای بهدست آمده با روشهای کمی (آمار توصیفی و استنباطی و روش معدلات ساختاری) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین عامل در رشد انضباط ترافیک شهری، عامل تبادل اطلاعات پلیس و شهرداری میباشد که با تقویت و افزایش این عامل میزان سامان بخشی و انضباط ترافیک افزایش مییابد. عامل بعدی اقدامات مشترک در آموزش همگانی و اطلاع رسانی عمومی توسط پلیس راهور می باشد که نقش فرهنگ سازی را در رشد انضباط ترافیکی میداند و عامل سوم نیز که اثبات گردید، عامل تجهیزات و زیرساخت های کنترلی می باشد و عامل آخر نیز انضباط ترافیکی میباشد که به کنترل عبور و مرورها و تعامل ادارت با یکدیگر جهت کاهش معضلات ترافیکی میباشد
The present study aimed to identify the interactive role of the traffic police in the municipality in promoting the traffic discipline through the interaction between the traffic police and the municipality of Hamedan. The research method in this thesis is descriptive-analytical and it is practical. The statistical population consists of municipality experts and traffic police. Given that the statistical population is limited, the sampling method was census, in which information was obtained from each of intelligence experts, respectively. The data gathering method was documentary (written sources, internet, map, etc.) and survey (questionnaire). After collecting the data, the obtained data were used by quantitative methods (descriptive and inferential statistics and structural equation method). The results of the research showed that the main factor in the growth of urban traffic discipline is the police and municipal information interaction factor, which, by increasing this factor, the amount of organization and traffic discipline increase. The next factor is common actions in public education and public informing by the traffic police, which has played the role of culturalization in the growth of traffic discipline. The third factor is proved to be the controlling equipment and infrastructure, and the final factor is traffic discipline which controls traffic flows and interact the organizations with each other in order to reduce traffic dilemmas.