Abstract:
هدف:
هدف پژوهش حاضر مقایسه پریشانی روان شناختی، تکانشگری و تیپ شخصیتی D بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد بود.
روش:
پژوهش حاضر یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه ی آماری شامل همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. از بین آن ها، نمونه ای به حجم ۳۰۵ نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. از بین این نمونه انتخاب شده، ۵۰ نفر به عنوان افراد دارای نگرش مثبت به اعتیاد و ۵۰ نفر به عنوان افراد دارای نگرش منفی به اعتیاد به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه نگرش نسبت به اعتیاد و مواد مخدر، پرسش نامه افسردگی، اضطراب و استرس- ۲۱ ، مقیاس تکانشگری بارت، و پرسش نامه تیپ شخصیتی D استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد در رابطه با افسردگی، اضطراب، تکانشگری کلی و مولفه های آن (تکانشگری بی برنامگی، تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی)، تیپ شخصیتی D کلی و مولفه های آن (عاطفه منفی و بازداری اجتماعی) تفاوت معناداری وجود داشت. در کل، دانشجویانی که نگرش مثبتی در مورد اعتیاد داشتند، نمرات بالاتری در این متغیرها کسب کردند. اما در مولفه ی استرس بین دو گروه یاد شده تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری:
نگرش مثبت به اعتیاد با سطوح بالای اضطراب، افسردگی، تکانشگری، و تیپ شخصیتی D که در مصرف مواد نقش دارند، مرتبط می باشد. بنابراین، پیشنهاد می شود که مراکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه ها در راستای تغییر نگرش دانشجویان نسبت به اعتیاد و شناسایی دانشجویان دارای پریشانی روانشناختی و تکانشگری اقدام به اجرای کارگاه های پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان نمایند.
Objective
This study aimed to compare psychological distress, impulsivity, and type D personality between students with positive and negative attitudes toward addiction.
Method
The present study was a causal-comparative design. The statistical population consisted of all undergraduate students of Razi University of Kermanshah in 2017-2018. Among them, 305 students were selected by multi-stage cluster sampling. Among the selected sample, 50 individuals as those with positive attitudes toward addiction, and 50 individuals as those with negative attitudes toward addiction were selected as the final sample. To collect data, the attitude toward addiction and drug scale, the depression, anxiety and stress scale-21, the Barratt impulsiveness scale, and the type D questionnaire were used. The Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA).
Results
The results showed that there were significant differences on depression, anxiety, total impulsivity and its components (non-planning impulsivity, motor impulsivity, cognitive impulsivity) , total type D personality and its components (negative affect and social inhibition) between students with positive and negative attitudes toward addiction. Overall, students who had a positive attitude toward addiction scored higher on these variables, but there was no significant difference between the two groups in stress component.
Conclusion
A positive attitude toward addiction is associated with high levels of anxiety, depression, impulsivity, and type D personality involved in substance use. So, it is suggested that counseling centers and mental health of universities attempt to conduct addiction prevention workshops for students in order to change studentschr ('39') attitudes toward addiction and identify students with psychological distress and impulsivity.
Machine summary:
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد در رابطه با افسردگی، اضطراب ، تکانشگری کلی و مولفه های آن (تکانشگری بیبرنامگی، تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی)، تیپ شخصیتی D کلی و مولفه های آن (عاطفه منفی و بازداری اجتماعی) تفاوت معناداری وجود داشت .
Parks, Frone, Muraven & Boyd 3.
Moeller, Barratt, Dougherty, Schmitz, Crawford & Swann 2.
Moustafa, Tindle, frydecka & Misiak 4.
Mousavi, Garcia, Jimmefors, Archer & 5.
با توجه به خلاء پژوهشـــی در زمینه متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش حاضـر و همچنین نبود نتیجه ی منسـجم ، این پژوهش درصـدد پاسـخ به این سـوال بود که آیا بین پریشـانی روان شـناختی، تیپ شـخصـیتی D و تکانشـگری در دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد تفاوت وجود دارد؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضــر از نوع علی-مقایســه ای بود.
Measelle, Stice & Springer نگرش نسبت به مواد به نمره های استاندارد (توزیع Z) تبدیل شد و سپس برای هر گروه ٥٠ دانشــجو (٥٠ دانشــجو دارای نگرش مثبت به اعتیاد و ٥٠ دانشــجو دارای نگرش منفی به اعتیاد) انتخاب گردید (١٠٠=n).
نتـایج مطـالعـه نشـــان داد کـه بین دانشـجویان دارای نگرش مثبت و منفی از نظر پریشـانی روان شـناختی، تکانشـگری و تیپ شخصیتی D تفاوت معناداری وجود دارد.
همه این مطالعات نشـان دادند که بین ابعاد مختلف نیمرخ روانی(افسـردگی، اضـطراب و اسـترس ) با سـوءمصـرف مواد مخدر رابطه معناداری وجود دارد و نیمرخ روان آشـــفتگی توان پیش بینی نگرش مثبـت بـه اعتیـاد را دارد.
Ozten, Karayilan, Kapudan, Orsel & 2.