Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی رفتار خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی در زمان شیوع ویروس کرونا (پیشآیندها و پسآیندها) انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، توصیفی-پمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجامشدن مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در بازاریابی ورزشی و صاحبان برجستة کسبوکارهای ورزشی بودند که این افراد در دو مرحلة اولیه و ثانویه بهترتیب بهصورت هدفمند و گلولهبرفی برای مصاحبههای کیفی دربارة موضوع پژوهش انتخاب شدند. در بخش دوم (کمّی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، به ساخت پرسشنامه اقدام شد و این پرسشنامه (44 گویه در قالب دو مولفة کلی پیشآیندها و پسآیندهای رفتار خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی در زمان شیوع ویروس کرونا) در بین مشتریان فروشگاههای آنلاین ورزشی (384 نفر) توزیع شد. نتایج نشان داد که مولفههای اثرگذار بر رفتار خرید (پیشآیندها) بهترتیب عبارت بودند از: علاقه به ورزش، عوامل مربوط به آمیختة بازاریابی، عوامل جمعیتشناختی، عوامل روانشناختی، شبکههای اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل دانشی، ویژگیهای شخصیتی و عوامل موقعیتی. همچنین پسآیندهای مثبت اولویت بیشتری در مقایسه با پسآیندهای منفی داشتند.
The aim of this study is to model the buying behavior of customers in sports stores during the outbreak of coronavirus (Antecedents and the consequences). Current study In terms of purpose is Practical, In terms of the method of collection the data were descriptive-survey. In the first part (qualitative) to conduct the field interview, the statistical population of the study, prominent professors in the field of sports management specialized in sports marketing and prominent owners of sports businesses were these people, in two primary and secondary phases, respectively, purposefully and Snowballs were selected for qualitative interviews on the research topic. In the second part (quantitative) , after collecting the information obtained from qualitative research, the questionnaire was constructed and this questionnaire (44 items in the form of two general components of the Proceedings and Post-futures of customer buying behavior of sports stores at the time of virus Corona outbreak) was distributed among customers of online sports stores (384 people). The results showed that the components affecting purchasing behavior (outcomes) are: interest in sports, marketing mix factors, demographic factors, psychological factors, social networks, environmental factors, Academic factors, personality traits, and situational factors. Also, positive outcomes have a higher priority than negative outcomes.
Machine summary:
در بخش دوم (کمّی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، به ساخت پرسشنامه اقدام شد و این پرسشنامه (44 گویه در قالب دو مؤلفة کلی پیشآیندها و پسآیندهای رفتار خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی در زمان شیوع ویروس کرونا) در بین مشتریان فروشگاههای آنلاین ورزشی (384 نفر) توزیع شد.
نکتة کلیدي موفقیت راهبرد بازاریابی هم از نظر محلی و Strategies Sy Moon & Minor Spilkova Gunter & Furnham Pícha & Navrátil Rahulan, Troynikov, Watson, Janta & Senner درک رفتار مصرفکننده است.
در این زمان ممکن است برخی از افراد دچار اضطراب، افسردگی، ناامیدی، عصبانیت و سایر واکنشهای احساسی شوند (شیانگ 3 ، یانگ، زهانگ و چنگ ، 2020، Huei-FU Dan Xiang, Yang, Zhang & Cheung شیوع ویروس کرونا تأثیر بسیاری بر رفتار خرید افراد گذاشت.
همچنین پسآیندهای مثبت و منفی از مقولات اصلی پسآیندهای رفتار خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی در زمان شیوع ویروس کرونا هستند؛ بنابراین، روش استفادهشده در این بخش (بخش کیفی) پدیدارشناسی است.
در تأیید این نتایج، غفوریان شاگردی، دانشمند و بهبودی (2017) ذکر کردند که بازاریابی شبکههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان تأثیر مثبت و معناداری د 5 i"/>i"/>، هی و لی (2019) نیز دریافتند که سایتهای اجتماعی عامل مؤثری در ترغیب به خرید در جوانان هستند؛ ب Tatt Yee & Sidek Kyrios Zheng Liu, Hi & Li سرمایهگذاری برای تبدیل کسبوکارهای سنتی به کسبوکارهای آنلاین اقدام شایستهای است؛ چراکه نتایج بررسیهای اولیه نشان داده است، میزان خرید آنلاین دو برابر بیشتر از زمان قبل از شیوع ویروس کرونا شده است؛ البته همانگونه که از نتایج این پژوهش نیز دریافت شد، باید به عوامل محیطی توجه ویژهای شود.