Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلقپذیری عمومی در دانشجویان بود. این مطالعه کاربردی، یک طرح روانسنجی بود و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند.. طی دو مطالعه بهترتیب 164 نفر (108 دختر و 56 پسر) و 236 نفر (156 دختر و 80 پسر) از دانشجویان دانشگاه بیرجند به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاسهای تعلقپذیری عمومی (GBS)، احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S)، افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و رضایت از زندگی (LOT) بود. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تاییدی، ملاکی، پیشبین و سازه با نرمافزارهای 16-SPSS و 24-AMOS موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس، ساختاری دوعاملی با واریانس تبییین شده 61/ 56 درصد دارد. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نیز، تایید شد. روایی همگرا و واگرای مقیاس در ارتباط با احساس تنهایی اجتماعی و روایی پیشبین آن در ارتباط با افسردگی و رضایت از زندگی به تایید رسید. برحسب سن و جنسیت نیز، تفاوت معناداری بهدست نیامد. بهنظر میرسد، مقیاس تعلقپذیری عمومی (GBS) در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
The purpose of the present study was to validate and evaluate the psychometric properties of the General Belongingness Scale in students. This applied study was adopted a psychometric design and its statistical population consisted of the students of the Birjand University in for the 2017-18the academic year1396-97. In two studies, 164 (108 girls females and 56 boysmales) and 236 (156 girls females and 80 boysmales) students of the Birjand University were selected through multi-stage random sampling. The dData were collected through using the General Belongingness Scale (GBS), The the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (Ditommaso, & [HE1] et al, 2004), the Depression, Anxiety, Stress Scales (Lovibond & Lovibond,1995), and the Life satisfaction Test (Diener & et al,1985). The iInternal consistency, as well as the exploratory and and confirmatory factor analyses, and the criterion, predictivefactor analysis, criterion, predictive and constructive validity was were evaluated using the SPSS.16 and AMOS.24 software. The results showed that this scale had a two-factor structure with the an explained variance explainedof 56.61%. In addition, t The second-order confirmatory factor analysis was confirmed. The convergent and divergent validity was confirmed in relation tofor social loneliness [HE2] and its predictive validity in relation tofor depression and life satisfaction were all confirmed. There wereas no significant differences based onin terms of age and gender. It seems that the General Belongingness Scale (GBS) has good reliability and validity in with students.
Machine summary:
ويژگيهاي روان سنجي مقياس تعلق پذيري عمومي در دانشجويان Psychometric Properties of the General Belongingness Scale in University Students طليعه سعيدي رضواني Talieh Saeidi Rezvani * فرهاد تنهاي رشوانلو Farhad Tanhaye Reshvanloo ** هادي صمديه Hadi Samadiye ** حسين کارشکي Hossein Kareshki *** چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر، بررسي ويژگيهاي روان سنجي مقياس The purpose of the present study was to validate andتعلق پذيري عمومي در دانشجويان بود.
yTwheerdstealewcteerdetchorloluecgthemuslitinمقياس هاي تعلق پذيري عمومي (GBS)، احساس تنهايي the Social and ,GBS()Belongingness Scale اجتماعي و عاطفي بزرگ سالان (SSELSA)، افسردگي، ,StDrietsosmmcaalseos)o,ntehleinDeessprSecssailoenf,oAAxdieutltys, (E&metoailo,nal٢٠٠٤اضطراب و استرس (٢١DASS) و رضايت از زندگي (LOT)and the Life ,(١٩٩٥ ,Lovibond &Lovibond )بود.
در بررسي روايي پيش بين نيز، نقش پيش بينيکننده تعلق پذيري عمومي در ارتباط با رضايت از زندگي، شادماني و افسردگي تأييد شده و در نهايت ، همساني دروني مقياس با بررسي آلفاي کرونباخ و بازآزمايي مطلوب گزارش شده است (مالون ، پيلو و عثمان ، ٢٠١٢).
جدول ٢- شاخص هاي توصيفي و نتايج بررسي همساني دروني و تحليل عاملي مقياس تعلق پذيري عمومي عبارت ها شاخص هاي توصيفي بارهاي عاملي انحراف همبستگي آلفاي طرد/ پذيرش / ميانگين معيار کجي کشيدگي با نمره کل کرونباخ ممانعت دربرگيري ٣- حس ميکنم يک غريبه ام .
بررسي روايي ملاکي واگراي مقياس نيز نشان داد که روابط منفي و معناداري ميان مؤلفه پذيرش / دربرگيري و نمره کل تعلق پذيري عمومي با احساس تنهايي اجتماعي وجود دارد.