Abstract:
هدف: خودکشی یکی از علل اصلی مرگ و میر، خصوصاً در نوجوانان و جوانان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختاری الگوی سه مرحلهای خودکشی در دانشجویان بود روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که 630 نفر از آنها به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ اقدام به خودکشی دهینگرا، بودوشک و اُکانر (2016)، خردهمقیاس نشانگان افسردگی _ گرایش به خودکشی، مقیاس درد روانی بر مبنای تئوری اشنیدمن (1993)، مقیاس ناامیدی فراسر و همکاران (2014)، پرسشنامۀ نیازهای بینفردی جوینر و همکاران (2005)، توانایی اکتساب شدۀ خودادراکی برای خودکشی بر اساس مطالعۀ ریمکویسین، هاوگود، اُگورمن و دیلئو (2016)، پرسشنامۀ ظرفیت خودکشی دیهینگرا (2018) بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مجموعۀ ناامیدی و درد روانی مهمترین پیشبینیگرهای افکار خودکشی هستند و نبود نیازهای بینفردی نقش محافظتی دارد. با این حال، تنها توانایی اکتساب شدۀ خودکشی، آن هم بهطور محدودی توانایی پیشبینی اقدام به خودکشی را دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان دادند درد روانی و ناامیدی هم بهطور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق ایده خودکشی و ظرفیت ادراکی خودکشی روی اقدام به خودکشی تاثیر معنادار میگذارد. همچنین ارتباط بین ظرفیت اکتسابی خودکشی با اقدام به خودکشی در مدل به دلیل بار عاملی پایین و برازش بهتر مدل حذف شد. از این یافتهها نتیجه گرفته میشود که این مدل از برازش مناسبی در جامعۀ ایرانی برخوردار است. مجموعهی از ناامیدی و درد روانی مطابق با مدل سه مرحلهای منجر به تشکیل افکار خودکشی میشود و نبود نیازهای بینفردی میتواند به عنوان یک عامل محافظتی عمل کند.
Aim: Suicide is a main cause of death worldwide, especially in teens and adolescents. The aim of this research was a structural test of the three-step theory of suicide in students. Methods: Current research method was descriptive in the form of correlation that used structural equation model. Research community included all students of Mohaghegh Ardabili University, among whome 630 people were selected as sample through available sampling. Suicide Attempt questionnaire (Dhingra, et.al, 2018), Depressive Symptom-Suicidality Subscale (DSI-SS) Joiner et al. (2002), The Psychological Ache Scale based on Shneidman theory (1993), Hopelessness, Fraser, et.al (2014), Interpersonal Needs Questionnaire by Hill et.al. (2015), Self-Perceived Acquired Capability for Suicide by Rimkeviciene et.al. (2016), and Suicide Capacity Scale-3, by Klonsky & May (2015) were used. Fndings: Findings showed that the composition of psychological ache and hopelessness are the main predictors of suicide attempt, and lack of interpersonal needs has a protective role. However, just acquired capability for suicide, in some extent can predict suicide attempt. Conclusion: The results showed that Psychological ache and hopelessness have an effect on suicide attempt both directly and indirectly through the idea of suicide and the acquired capacity of suicide. Also, the relationship between acquired capacity and suicide attempt in the model was eliminated due to its low factor loading and better fit of the model. From these findings we can conclude that the three-step Theory of suicide model has a good fitness in Iranian community. Based on 3-step model, combination of hopelessness and psychological ache can lead to suicide ideation, and lack of interpersonal needs can act as a protective factor.
Machine summary:
اين مدل پيشنهاد ميکند که عوامل زمينه اي و برانگيزانندهها )مثل عوامل محيط ي و رخدادهاي زندگي( باعث فعال شدن احساس شکست و تحقير ميشوند و سپس تهديد به تعديل گرهاي خود باعث ميشود که افراد احساس به دام افتادگي کنند و اين حس در صورت وجود تعديل گرهاي انگيزشي )مثل ادراک سربار بودن ٩ و تعلقپذيري خنثي ١٠( مي تواند منجر به ايدهپردازي براي خودکشي شود )رشيد، کياني، خرمدل، غلامي، ٢٠١٦(.
Czajkowski, Kendler, Tambs, Røysamb, & ReichbornKjennerud آسان تر ميسازد.
مط ابق با اين مدل درد رواني مهم ترين پيش بينيگر ايده پردازي خودکشي هستند و نبود نيازهاي بين فردي نقش محافظ تي دارد.
سومين اصل در مدل سه مرحله اي خودکشي اين است که پيشروي از ايده به اقدام زماني اتفاق ميافتد که عوامل ذاتي، اکتسابي و عملي ظرفيت کافي را براي روبرويي فرد با درد و ترس ايجاد کنند و باعث شوند که فرد اقدام به پايان بخشيدن به زندگي خود کند.
A brief screening tool for suicidal symptoms in adolescents and young adults in general health settings: reliability and validity data from the Australian National General Practice Youth Suicide Prevention Project.
A Structural Test of the Interpersonal Theory of Suicide Model in Students.
Validity of suicidality items from the Youth Risk Behavior Survey in a high school sample.
The relationship between interpersonal psychological theory of suicide constructs (loneliness, perceived social support, thwarted belongingness and burdensomeness) and suicidal behavior among Iranian students.
Assessment of acquired capability for suicide in clinical practice.